Bränder i elfordon ökar snabbt

En ny rapport från MSB visar att antalet bränder i eldrivna fordon ökat markant under 2024, med elsparkcyklar som den snabbast växande kategorin.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har publicerat en uppdaterad sammanställning av bränder i elfordon och eltransportmedel för 2024. Statistik från räddningstjänsternas händelserapporter visar en tydlig uppgång i antalet incidenter, i takt med att elfordon blir allt vanligare i samhället. Särskilt elsparkcyklar sticker ut, både i antal och i ökningstakt.
Under 2024 har totalt 174 bränder eller tillbud rapporterats i eldrivna eller el-/hybridfordon, en markant ökning från 117 fall under 2023. Av dessa utgjorde bränder i elsparkcyklar 78 fall, medan personbilar och elcyklar stod för 40 respektive 37 händelser. Enligt MSB sker majoriteten av bränderna i elsparkcyklar i samband med batteriladdning, vilket understryker vikten av säker hantering i hemmiljö.
Ulf Bergholm, handläggare vid MSB:s enhet för lärande från olyckor, betonar vikten av att inte ladda batterier i utrymningsvägar såsom hallar och att ha fungerande brandvarnare i hemmet. Litiumjonbatterier, som används i de flesta mindre elfordon, kan vid felhantering orsaka både brand och farlig rökutveckling. MSB rekommenderar därför laddning under uppsikt, och att defekta batterier eller laddare byts ut snarast.
Bränder i elbilar och hybridfordon är fortfarande förhållandevis få i relation till det totala antalet fordon i trafik. I slutet av 2024 fanns det nästan 900 000 eldrivna eller hybridbilar i Sverige, jämfört med 4,1 miljoner fordon med konventionella drivmedel. Trots ökningen från 38 till 40 elbilbränder mellan 2023 och 2024, utgör dessa endast en bråkdel av de över 3 100 bilbränder som inträffade under året.
Samtidigt pågår ett större arbete för att förbättra säkerheten kring eldrift. I slutet av maj lanserar MSB, i samarbete med Elsäkerhetsverket och Boverket, en ny vägledning för säker planering, installation och användning av laddinfrastruktur. Fokus ligger både på tunga elfordon som lastbilar och bussar, samt mindre fordon som elcyklar. Denna vägledning är ett resultat av ett gemensamt regeringsuppdrag och syftar till att underlätta både utbyggnad och säker användning av laddlösningar.
MSB:s rapport och kommande vägledning pekar på ett tydligt behov av ökad kunskap och medvetenhet kring riskerna med batteriladdning, särskilt i hemmet. Den snabba elektrifieringen av fordonsflottan kräver att både myndigheter och allmänheten anpassar sig till nya säkerhetsutmaningar.