XPENG G9 lanserad i Sverige

XPENG G9 är nu tillgänglig för beställning i Sverige – med priser från 719 900 kronor och 800V-arkitektur som ger 10–80 % laddning på 12 minuter.
XPENG lanserar nu den uppdaterade versionen av elbilen G9 på den svenska marknaden. Med en startpris på 719 900 kronor och en lång rad avancerade funktioner tar G9 tydligt sikte på premiumsegmentet för elektriska SUV:ar. Mest utmärkande är bilens 800-voltsarkitektur och egenutvecklade 5C-batteriteknik, som tillsammans möjliggör en av marknadens snabbaste laddningar: 10–80 procent på endast 12 minuter – tack vare en maximal laddningseffekt på upp till 525 kW.
Modellen erbjuds med två batteripaket, 80,3 kWh och 94,6 kWh, båda byggda på LFP-kemi (litiumjärnfosfat), vilket gör dem fria från kobolt, mangan och nickel. Det gör batterierna mer hållbara och bättre anpassade för nordiskt klimat. Räckvidden enligt WLTP anges till upp till 540 km, med en förbrukning som börjar på 18,4 kWh/100 km – bland de bästa i klassen.
Designen är återhållsamt modern med inslag som 3D-millimetervågsradar, infällda dörrhandtag och soft-close-dörrar. Invändigt kombineras premiumkänsla och teknik med bland annat Nappa-läderklädda säten, ett tiopunkts massagesystem fram och bak, samt elektriskt justerbara baksäten med ventilation och värme. Ett segmentunikt panoramatak blockerar 99,99 % av UV-strålningen och kan sänka innertemperaturen med upp till 8 grader.
Under skalet hittar vi antingen bakhjulsdrift (Standard Range) eller fyrhjulsdrift (AWD Performance). AWD-versionen har en effekt på 423 kW (695 Nm) och klarar 0–100 km/h på 3,9 sekunder. Denna version har även luftfjädring från WABCO och adaptiva dämpare från Bilstein, vilket ger en hög grad av komfort och kördynamik.
Infotainmentsystemet bygger på kraftfulla chipp från NVIDIA och Qualcomm, vilket möjliggör snabb systemrespons, AI-stöd och avancerad röststyrning. Med fjärrkontroll via mobil, smartklocka eller röstassistent tar G9 ytterligare steg mot en helautomatiserad och användarvänlig körupplevelse.
Bagageutrymmet på 660 liter (upp till 1576 liter med fällda säten) kompletteras av en frunk på 71 liter. Den elektriskt infällbara dragkroken ingår som standard, en funktion som ofta tillkommer som tillval hos konkurrenter.
G9 finns att beställa från och med den 11 juli, med leveranser planerade inom de närmaste månaderna. I ett segment där Tesla Model Y, BMW iX3 och Audi Q8 e-tron redan är etablerade aktörer positionerar sig XPENG G9 som ett intressant alternativ för köpare som söker kombinationen av teknik, komfort och extrem laddprestanda.