XPENG G6 lanserad i Sverige

Bild: XPENG

XPENG G6 är nu tillgänglig för beställning i Sverige. Med 800V-arkitektur, 5C-batteri och 12 minuters laddningstid sätter modellen nya standarder.

XPENGs nya G6 har nu haft svensk premiär, och elbilen erbjuds med priser från 579 900 kronor. Bilen bygger vidare på märkets satsning på högteknologiska elbilar, med 800V-arkitektur, 5C-batteriteknik och en laddkapacitet på upp till 451 kW, vilket ger en laddning från 10 till 80 procent på endast 12 minuter. En nivå som för närvarande är i absoluta toppskiktet på marknaden.

G6 erbjuds initialt i två versioner: Long Range (RWD) och AWD Performance, med en tredje, billigare Standard Range planerad till slutet av 2025. Samtliga modeller är utrustade med LFP-batterier, vilket innebär lägre miljöpåverkan, ökad säkerhet och längre livslängd jämfört med konventionella litiumjonbatterier. WLTP-räckvidden är upp till 525 km, med en energiförbrukning så låg som 17,9 kWh/100 km.

Interiört satsar XPENG G6 på premiumkänsla och smart teknik. Bland nyheterna märks ventilerade framsäten med massage, Nappaläder som standard, samt en uppdaterad digital instrumentpanel. En digital backspegel med mörkerseende och ett 300 % större synfält är nu också standard. Den centrala infotainmentskärmen mäter 15,6 tum, drivs av Qualcomms Snapdragon 8295-plattform, och kompletteras av en ny 10,25-tums förardisplay.

Designmässigt får bilen en sportigare profil med detaljer som ”Starlight Wing”-ljusramp, ny Ducktail-design, hellackerade hjulhus och ett nytt Black Edition-paket för ett mer uttrycksfullt utseende. Luftmotståndskoefficienten är imponerande låga 0,248 Cd.

På teknikfronten erbjuder G6 bland annat fjärstyrning via app och klocka, värmepump som standard, och ett batteri som klarar extrema temperaturer. Ett nytt säkerhetsramverk med ”ballistiskt pansar” skyddar batteriet vid påfrestningar som 1 000 °C värme och 80 tons tryck. Modellen siktar på fem stjärnor i Euro NCAP.

Chassit har finjusterats genom över 20 000 testcykler och erbjuder god komfort även på ojämna vägar. AWD-versionen klarar 0–100 km/h på 4,13 sekunder, medan Long Range-modellen når samma hastighet på 6,7 sekunder. Alla versioner kommer med elektriskt infällbar dragkrok, V2L-funktionalitet samt taklast och dragvikt på upp till 1 500 kg.

Beställningar är öppna från och med den 11 juli, med leveranser planerade inom de närmaste månaderna. G6 positionerar sig som en prisvärd och tekniskt avancerad konkurrent i mellanklasssegmentet för elbilar, med modeller som Tesla Model Y och Polestar 2 i sikte.