Begbilsrapport: Begagnade bilar dyrare under 2022
En krisande ekonomi har inte gjort det billigare att köpa en begagnad bil. Under 2022 slog priserna nya rekord, visar en rapport från bilförmedlaren Kvdbil.
Efter att ha noterat mindre nedgångar både i det andra och tredje kvartalet steg priserna på begagnade bilar kraftigt under årets sista kvartal. Ökningen på 8,5 procent innebär att priserna nu är de högsta någonsin. För helåret var uppgången 14,1 procent.
– Det kan tyckas motsägelsefullt att priserna stiger så kraftigt samtidigt som hushållen tappat i köpkraft. Men prisuppgången på nya bilar* har varit ännu större och det har spillt över på andrahandsmarknaden, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Totalt såldes 1 383 624 bilar under 2022, fördelat på bilhandeln, privatmarknaden och företag. 189 351 (-13,7 %) färre jämfört med 2021. I det fjärde kvartalet var nedgången däremot något mindre (-9,0 %).
– Bakom nedgången ligger främst de stora leveransproblemen på nya bilar eftersom det inneburit färre byten. Nu har väntetiderna minskat kraftigt och det började vi se effekterna av i fjärde kvartalet. Därtill möter vi höga jämförelsetal, både 2020 och 2021 slogs försäljningsrekord, säger Daniel Odsberg.
Minskad försäljning registrerades i samtliga län. Störst var minskningen i Stockholms län (-17,3 %), Dalarnas län (-15,1 %) samt Östergötland och Örebro län (-14,1 %).
Hög efterfrågan på begagnade elbilarBegagnade elbilar fortsätter att locka. Under 2022 ökade köpen av begagnade elbilar med 78 procent. Priserna steg samtidigt med 18,7 procent.
– Intresset för begagnade elbilar är jättestort, det är egentligen bara tillgången som håller handeln tillbaka, säger Daniel Odsberg som tror att efterfrågan kommer öka ytterligare nu när klimatbonusen avskaffats.
– Det har gjort att kalkylen än mer tippat över till fördel för begagnatsortimentet.
Daniel Odsberg spår annars en stabil marknad under 2023. Han pekar på att begagnade bilar brukar klara sig relativt bra i konjunkturnedgångar.
– I tider när plånboken får bestämma dras fler till begagnat. Det faller sig naturligt eftersom priserna är lägre och mer överkomliga.
* Priserna på nya bilar steg 18,4 procent under 2022. Källa: Skatteverkets nybilsprislista
Försäljningsstatistik för begbilsmarknaden, Q4 2022
Län | Q4 2022 | Q4 2021 | Förändring (%) |
Stockholm | 52 944 | 55 526 | -4,7 |
Uppsala | 9 923 | 10 660 | -6,9 |
Södermanland | 9 472 | 10 413 | -9,0 |
Östergötland | 12 503 | 13 744 | -9,0 |
Jönköping | 10 642 | 11 620 | -8,4 |
Kronoberg | 6 102 | 6 939 | -12,1 |
Kalmar | 7 460 | 8 631 | -13,6 |
Gotland | 1 684 | 1 995 | -15,6 |
Blekinge | 4 472 | 4 888 | -8,5 |
Skåne | 38 806 | 42 705 | -9,1 |
Halland | 9 450 | 10 341 | -8,6 |
Västra Götaland | 43 782 | 48 731 | -10,2 |
Värmland | 9 425 | 10 500 | -10,2 |
Örebro | 9 933 | 11 378 | -12,7 |
Västmanland | 8 641 | 9 662 | -10,6 |
Dalarna | 8 983 | 10 405 | -13,7 |
Gävleborg | 8 558 | 9 703 | -11,8 |
Västernorrland | 7 755 | 8 460 | -8,3 |
Jämtland | 4 205 | 4 551 | -7,6 |
Västerbotten | 7 750 | 8 500 | -8,8 |
Norrbotten | 8 125 | 8 758 | -7,2 |
Län saknas | 64 | 168 | -61,9 |
Summa | 280 679 | 308 278 | -9,0 |
Drivmedel | Q4 2022 | Q4 2021 | Q4 22 vs. Q4 21 | |||
Antal | Andel | Antal | Andel | +/- Antal | +/- % | |
Bensin | 156 318 | 55,7 | 175 041 | 56,8 | -18 723 | -10,7 |
Diesel | 86 453 | 30,8 | 99 840 | 32,4 | -13 387 | -13,4 |
Etanol | 9 521 | 3,4 | 10 528 | 3,4 | -1 007 | -9,6 |
Elhybrid | 9 318 | 3,3 | 7 791 | 2,5 | +1 527 | +19,6 |
Laddhybrid | 9 789 | 3,5 | 7 789 | 2,5 | +2 000 | +25,7 |
Gas | 1 750 | 0,6 | 1 810 | 0,6 | -60 | -3,3 |
El | 6 394 | 2,3 | 4 192 | 1,4 | +2 202 | +52,5 |
Övrigt | 1 141 | 0,4 | 1 287 | 0,4 | -146 | -11,3 |
Om sammanställningen
Kvdbils statistik över begagnade bilköp i Sverige hämtas från Bilregistret via statistikföretaget Vroom. Prisutvecklingen baseras på försäljningar hos Kvdbil (cirka 30 000 per år) och mäts genom BPI (Bilpriserindex) av systerföretaget Bilpriser.se.