Elbilsägare kör längre än andra bilägare, enligt ny undersökning

Svenska elbilsägare kör längst i landet – i snitt över 2 000 mil per år – visar en ny undersökning från Sifo i samarbete med Zaptec.
En färsk undersökning från Sifo, genomförd i samarbete med laddboxtillverkaren Zaptec Sverige, visar att elbilsägare i Sverige kör längre sträckor än både laddhybrid- och fossilbilsägare. Resultatet motsäger den seglivade uppfattningen om att elbilar främst används för kortare stadskörningar.
Enligt undersökningen kör elbilsägare i genomsnitt 2 087 mil per år. Det kan jämföras med 1 746 mil för laddhybrider och 1 680 mil för bilar med förbränningsmotor. Trots att elbilsägarna kör längst, uppger drygt hälften (53 procent) att de inte känner någon oro över hur långt de kan ta sig på en laddning – en tydlig signal om att tekniken mognat och att den så kallade räckviddsoron är på väg att tappa sitt grepp.
– Att elbilar används mer och för längre sträckor än andra bilar visar att tekniken mognat och att räckviddsoron inte längre är det stora hinder som många kanske föreställer sig, säger John Wastring, vd på Zaptec Sverige.
Undersökningen har också kartlagt hur ofta elbilsägare kör längre än 20 mil i ett sträck. 35 procent gör det 5–10 gånger om året, medan 19 procent uppger att de gör det 11–20 gånger. Intressant nog är det endast 4 procent av elbilsägarna som aldrig kör längre än 20 mil i ett svep – bland fossilbilsägare är den siffran nästan dubbelt så hög, 7 procent.
Samtidigt är utbyggnaden av laddinfrastruktur en fortsatt viktig fråga. Enligt undersökningen skulle en tredjedel (31 procent) av dagens fossilbilsägare vara mer benägna att byta till elbil om det fanns ett mer utbyggt nät av publika laddstationer.
John Wastring påpekar att resultaten visar på ett behov av att uppdatera diskussionen om räckvidd:
– Det här resultatet visar att räckviddsdiskussionen behöver uppdateras och baseras på hur folk faktiskt använder sina elbilar idag.
Undersökningen genomfördes i februari 2025 av Kantar Media via Sifopanelen, där 1 061 personer deltog – varav 525 elbilsägare. Deltagarna var i åldrarna 18 till 79 år och urvalet är riksrepresentativt.
Resultaten antyder att elbilen har etablerat sig som ett reellt alternativ även för längre resor, men pekar samtidigt på att framtida omställning är beroende av fortsatt investering i laddinfrastruktur.