Så kopplas bilmärken till din personlighet

En ny Sifo-undersökning visar att många svenskar kopplar specifika bilmärken till olika personlighetsdrag – från trygghetssökande till prestigefull.
Bilen vi kör avslöjar ofta mer om oss än vi kanske själva inser. Det framgår av en ny undersökning från Kantar Sifo, genomförd på uppdrag av bilförmedlaren Kvdbil, där man tittat närmare på hur svenskar uppfattar kopplingen mellan bilmärken och personlighetsdrag.
Undersökningen visar att många svenskar har tydliga associationer till vissa märken och att de kopplingarna säger något om hur vi tolkar vår omvärld. Hela 91 procent har någon form av uppfattning om personlighetstypen bakom en Porsche eller Ferrari, medan det kinesiska märket BYD lämnar ett svagare avtryck – bara 27 procent förknippar det med någon personlighetstyp.
Det personlighetsdrag som flest märken kopplas till är “ekonomisk”. Märken som Kia, Toyota, Skoda och Dacia uppfattas som prisvärda val – kanske ett uttryck för praktisk läggning snarare än ett behov av att sticka ut.
I motsatt ände av spektrumet hittar vi märken som BMW, Mercedes och Jaguar, som enligt undersökningen signalerar prestige. För den som kör en fransk bil som Renault eller Peugeot, kan uppfattningen däremot luta åt det mer traditionella eller till och med gammaldags.
Volvo och Volkswagen sticker ut som märken som signalerar trygghet, medan Tesla och Polestar främst kopplas till teknikintresse. Mini är det enda märke som tydligt förknippas med ungdomlighet vilket är en ganska ovanlig association i denna kontext.
– Vi människor har en tendens att välja bilar som speglar vår självbild eller den bild vi vill att andra ska ha av oss. Det kan handla om allt från status till trygghet eller en önskan att sticka ut, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
Han menar också att det här sker ofta omedvetet, men att värderingar spelar stor roll vid valet av bil.
Undersökningen genomfördes mellan 13 och 21 mars 2025 i Kantar Medias Sifopanel, med 1050 respondenter i åldrarna 20 till 79 år, alla med tillgång till bil. Panelen är riksrepresentativt sammansatt genom slumpmässigt urval.
Här är några av de tydligaste kopplingarna mellan bilmärken och personlighetstyper:
- Trygghetssökande: Volvo, Volkswagen
- Ekonomisk: Kia, Toyota, Skoda, Nissan, Seat, Hyundai, Mazda, Mitsubishi, Fiat, Dacia
- Prestigefull: BMW, Mercedes, Lexus, Jaguar
- Sportig: Audi, Porsche, Alfa Romeo, Ferrari, Lamborghini, MG
- Gammeldags: Renault, Peugeot, Ford, Citroën, Opel, Saab
- Teknikintresserad: Tesla, Polestar
- Äventyrlig: Subaru, Land Rover, Jeep
- Ungdomlig: Mini
- Miljömedveten: BYD, Lynk & Co
Det återstår att se om den ökande andelen elbilar och nya märken från Kina kommer att förändra dessa associationer över tid – men klart är att bilen fortsatt spelar en betydande roll i hur vi uttrycker vår identitet.