Säljstart för Ford Mustang Mach-E i Sverige
Från och med idag kan kunder i Sverige beställa Fords eldrivna prestandabil Ford Mustang Mach-E. Svenska kunder får bilen levererad från maj nästa år, och Ford räknar med att sälja 3 000 bilar under 2021.
Förväntningarna på nya Mustang Mach-E är minst sagt stora i Sverige. Ford har sällan tidigare sett ett så pass stort intresse för en bil innan den har lanserats, såväl i Sverige som på global nivå.
Bilen visades upp för första gången för journalister i Norge för ungefär ett år sedan, och Ford har sedan dess släppt en mängd information om bilen. Nya Mustang Mach-E kommer bland annat att erbjuda over-the-air mjukvaruuppdateringar, Fords senaste infotainmentsystem SYNC4 samt tre olika körlägen som markant skiljer sig åt; det tysta och lugna Whisper, det mer vardagliga Active och det prestandamässiga Untamed.
Nu kan man alltså äntligen beställa bilen i Sverige, och bilen kommer till att börja med säljas i fyra versioner:
- RWD Standard Range 574 900 SEK upp till 440 km räckvidd
- RWD Long Range 649 900 SEK upp till 610 km räckvidd
- AWD Standard Range 644 900 SEK upp till 400 km räckvidd
- AWD Long Range 734 900 SEK upp till 540 km räckvidd
Mustang Mach-E kommer att säljas hos de flesta svenska återförsäljare. De kunder som är riktigt snabba med att beställa sin bil beräknas kunna få den levererad redan under våren 2021 och Ford Sverige räknar med högt tryck i samband med säljstart.
Ford Sverige har också lagt in bilen i sin konfigurator på www.ford.se där kunden själv kan bygga bilen, välja färg osv, samt välja sin återförsäljare.
Specialanpassad för Europa
Under tiden som bilen har utvecklats har den också genomgått en del förändringar och anpassats på olika sätt för olika delar av världen. Med hjälp av de tio mil långa testbanorna i belgiska Lommel, som innehåller kopior av vägytor och -typer från hela Europa, har Fords ingenjörer lyckats ge bilen en distinkt, europeisk känsla.
De europeiska vägarna är typiskt sett smalare och mer slingriga än i andra delar av världen, och det ställer krav på responsen i styrningen, stöttat av särskilda inställningar i fjädringens stötdämpare, fjädrar och krängningshämmare. Till och med däcken har valts ut särskilt för att ge optimal balans mellan grepp och komfort på regionens många olika väglag och väderförhållanden.
Man har dessutom gjort omfattande tester av laddningstider och räckvidd. Nu senast var man på besök i Norge där bilen kördes mellan Oslo och Trondheim, en sträcka på 480 kilometer. När man kom i mål fanns det 14% kvar i batteriet. Dessutom har laddningstiderna förbättrats med nästan 30%, där en snabbladdning på tio minuter ger ungefär 119 kilometers körning (RWD Long Range-modellen)