10 vanliga elbilar – så håller de värdet
415 100 kronor – det är värdeminskningen på en ny Audi e-Tron Quattro efter bara tre år. Därefter kan man förvänta sig ett tapp på ytterligare 55 000 kronor om året. Detta framgår av en analys från Kvdbil. Bilförmedlaren har tillsammans med systerföretaget Bilpriser undersökt värdeminskningen för tio vanliga elbilar, både som nya och som begagnade treåringar.
Alla bilar faller i värde – mest under de första tre åren. Värdeminskningen kan ligga på 30-40 procent, i vissa fall ännu mer. Men alla bilar förlorar inte lika mycket i värde. Kvdbils granskning av tio elbilsmodeller från 2021 visar att medan en bil har kvar 82 procent av sitt värde efter tre år, återstår bara 56 procent för en annan.
– När man ska köpa bil är det alltid klokt att göra en ekonomisk kalkyl, och när man gör det inser man ganska snart att det är betydligt fler utgifter än bara bränsle och försäkring. Värdeminskningen utgör oftast den största kostnaden, särskilt för nya bilar, och är värd att ägna extra tid åt eftersom det kan vara stora skillnader mellan olika märken och modeller, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Av de elbilar som analyserats står SUV:en Audi e-Tron Quattro för det överlägset största värdetappet. När bilen rullade ut från bilhallen som ny var priset 970 000 kronor. I dag, tre år senare, är den värderad till endast 554 900 kronor. Det motsvarar en värdeminskning på 415 100 kronor, eller 43 procent. För den lilla familjebilen Nissan Leaf E+ är det en liknande historia, bilen har tappat cirka 44 procent av sitt ursprungliga värde. Tack vare ett lägre inköpspris handlar det dock inte alls om lika mycket räknat i kronor.
I andra änden finner vi Volkswagen ID.4 Pro Performance och Tesla Model 3 Long Range, som bara förlorat drygt en femtedel av sitt värde sedan de var nya. Men mätt i pengar är det Seat Mii Electric Plus som presterar bäst. Värdeminskningen, från ny till treåring, är endast 65 000 kronor.
När det kommer till de kommande tre åren, det vill säga från treåringar till bilar som är sex år gamla, finns naturligtvis inga säkra prognoser. Utifrån auktionspriser, lagerdata från bilhandeln och prisstatistik har vi dock gjort en uppskattning av hur värdet skulle kunna utvecklas för våra tio bilar.
För den som hoppades att värdenedgången var över för Audi e-Tron Quattro blir utfallet en besvikelse. Resultaten visar att bilen förväntas uppleva den största värdeminskningen även fortsättningsvis, med 55 000 kronor om året. Detta kan jämföras med Seat Mii Electric Plus som återigen spås hålla sitt värde bäst, med en värdeminskning på 23 133 kronor. Andra bilar som sticker ut positivt är Renault Zoe (25 033 kr/år) och MG ZS EV Luxury Panorama (25 867 kr/år).
– Bilars värde minskar genom hela deras livslängd, och även om skillnaderna brukar avta med åren, är det premiumbilar som fortsätter att uppleva den största värdeminskningen. Åtminstone räknat i kronor. Det är också viktigt att ha med sig att prissänkningar på nya bilar kan komma att påverka andrahandsvärdet, vilket vi redan har sett, särskilt från Tesla, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
Analys av restvärde/värdeminskning för 10 elbilar
Kia e-Niro Advance 64 kWh
Modellår: 2021
Listpris: 487 900 kr
Pris idag (körsträcka 1500-4500 mil): 329 900 kr
Procentuell behållning: 68%
+36 mån +4500 mil från idag: 237 400 kr
Procentuell behållning: 72%
Värdeminskning kr/år: 30 833 kr
BMW i3s Comfort Advanced
Modellår: 2021
Listpris: 439 000 kr
Pris idag (körsträcka 1500-4500 mil): 309 000 kr
Procentuell behållning: 70%
+36 mån +4500 mil från idag: 222 200 kr
Procentuell behållning: 72%
Värdeminskning kr/år: 28 933 kr
Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Modellår: 2021
Listpris: 699 000 kr
Pris idag (körsträcka 1500-4500 mil): 509 500 kr
Procentuell behållning: 73%
+36 mån +4500 mil från idag: 365 000 kr
Procentuell behållning: 72%
Värdeminskning kr/år: 48 167 kr
Audi e-Tron quattro 55 Proline
Modellår: 2021
Listpris: 970 000 kr
Pris idag (körsträcka 1500-4500 mil): 554 900 kr
Procentuell behållning: 57%
+36 mån +4500 mil från idag: 389 900 kr
Procentuell behållning: 70%
Värdeminskning kr/år: 55 000 kr
Tesla Model 3 Long Range facelift (Autopilot)
Modellår: 2021
Listpris: 629 170 kr
Pris idag (körsträcka 1500-4500 mil): 499 900 kr
Procentuell behållning: 79%
+36 mån +4500 mil från idag: 345 200 kr
Procentuell behållning: 69%
Värdeminskning kr/år: 51 567 kr
Volkswagen ID.4 Pro Performance 77 kWh
Modellår: 2021
Listpris: 524 900 kr
Pris idag (körsträcka 1500-4500 mil): 429 000 kr
Procentuell behållning: 82%
+36 mån +4500 mil från idag: 289 900 kr
Procentuell behållning: 68%
Värdeminskning kr/år: 46 367 kr
MG ZS EV Luxury Panorama 45 kWh
Modellår: 2021
Listpris: 359 000 kr
Pris idag (körsträcka 1500-4500 mil): 224 900 kr
Procentuell behållning: 63%
+36 mån +4500 mil från idag: 147 300 kr
Procentuell behållning: 65%
Värdeminskning kr/år: 25 867 kr
Seat Mii Electric Plus 36,8 kWh
Modellår: 2021
Listpris: 264 900 kr
Pris idag (körsträcka 1500-4500 mil): 199 900 kr
Procentuell behållning: 75%
+36 mån +4500 mil från idag: 130 500 kr
Procentuell behållning: 65%
Värdeminskning kr/år: 23 133 kr
Renault Zoe 52 kWh
Modellår: 2021
Listpris: 366 990 kr
Pris idag (körsträcka 1500-4500 mil): 214 900 kr
Procentuell behållning: 59%
+36 mån +4500 mil från idag: 139 800 kr
Procentuell behållning: 65%
Värdeminskning kr/år: 25 033 kr
Nissan Leaf E+ 62 kWh
Modellår: 2021
Listpris: 461 500 kr
Pris idag (körsträcka 1500-4500 mil): 257 900 kr
Procentuell behållning: 56%
+36 mån +4500 mil från idag: 163 500 kr
Procentuell behållning: 63%
Värdeminskning kr/år: 31 467 kr