Antalet laddstationer behöver öka markant

Elbilar och olika former av laddhybrider fortsätter att vara populärt i Sverige. Under 2020 har försäljningen av laddbara fordon ökat ordentligt och över 150 000 laddbara personbilar finns nu registrerade i landet. Fortsätter ökningen som den gör idag kan hälften av Sveriges alla bilar vara laddbara inom 10 år, enligt en rapport från Stockholms handelskammare. För att kunna möta den stora expansionen behöver däremot antalet laddstationer öka markant.

Mängden elbilar och laddhybrider har ökat ordentligt det senaste året, framförallt för personbilar. Enligt elbilstatistik.se som tillhandahåller nationell statistik för elbilar och laddinfrastruktur, är tillväxten av laddbara bilar mer än 70% högre jämfört med förra året. Tillväxten går fort och enligt rapporter från Stockholms handelskammare kan hälften av Sveriges bilflotta vara laddbara inom 10 år, något som också är en viktig del för de uppsatta klimatmålen.

För att kunna möta den stora expansionen av laddbara bilar behöver antalet laddstationer öka rejält. Från dagens dryga 10 000 laddstationer krävs ytterligare 250 000 stationer för att möta behovet. Som Kundkraft rapporterat om tidigare har Liberalerna och Centerpartiet i budgetpropositionen föreslagit ett nytt avdrag för privatpersoner som investerar i bland annat laddstolpar. Avdraget är tänkt att fungera som ett rut-och rotavdrag som direkt ska ge en kostnadslättnad för privatpersonen.

Att de laddbara bilarna ökar är positivt för klimatet och är en viktig faktor för att Sverige ska nå de uppsatta klimatmålen. Genom fler laddbara bilar kan koldioxidutsläppen från trafiken minska upp till 60% enligt rapporten från Stockholms handelskammare.

– Kan utvecklingen hålla i sig kommer övergången till mer eldrivna fordon göra mycket för klimatet. Däremot kräver det att vi hänger med i utvecklingen och skapar fler laddstationer så att fler fortsätter att köra eldrivet, avslutar Kajsa Sundqvist, på Kundkraft.