Eldrivna Audi e-tron concept med nya PPE-plattformen. Foto: Audi

Audi A6 e-tron concept – nästa e-volution

Audi fortsätter driva på e-volutionen mot elektrisk mobilitet. Under bilmässan i Shanghai premiärvisas Audi A6 e-tron concept, föregångare till en hel familj eldrivna modeller som är planerade för serieproduktion. En helt ny teknisk arkitektur, “Premium Platform Electric,” förkortat till PPE, utgör basen för bilarna. Med start i slutet av 2022 lanseras de första serieproducerade modellerna med PPE-teknik i C- och senare även i B-segmentet. Med den nya plattformen är Audi först med att bygga både högre suvar och lägre sportiga modeller på samma plattform, så som den kommande Audi A6 e-tron.

Med namnet Audi A6 markerar konceptbilen sin tillhörighet i märkets större modellserier. Audi A6 har representerat märket i ett av världens största volymsegment sedan 1968 – inledningsvis och fram till 1994 som Audi 100, därefter som Audi A6. Till modellfamiljen räknas både Sedan, Avant och allroad, inklusive Audi A7 som Sportback. Redan 2011 påbörjades elektrifieringen av modellen med en fullhybrid och 2019 lanserades laddhybriden Audi A6 TFSI e.

Till skillnad från dessa är Audi A6 e-tron concept helt eldriven och baseras på PPE-plattformen som utvecklats under Audis ledarskap. Samtidigt representerar den ett helt nytt designkoncept där den enda gemensamma nämnaren med nuvarande A6 är dimensionerna. Karossen som är 4,96-meter lång, 1,96 meter bred och 1,44-meter hög är designad som en Sportback, vars linjer är en konsekvent vidareutveckling av Audis nuvarande formspråk.

Audi A6 e-tron concept – smakprov på kommande modeller

Exteriörmodellen Audi A6 e-tron concept, som premiärvisas i Shanghai, är långt mer än en designövning – den är ett smakprov på Audis kommande serieproducerade modeller och ger en tydlig signal om hur sportiga och samtidigt eleganta märkets elbilar i storbilsklassen kommer att se ut.

PPE-tekniken garanterar att de attraktiva linjerna i konceptbilen översätts till dynamiska köregenskaper och användbarhet i vardagen. Det betyder att en Audi A6 e-tron, beroende på drivsystem och modellversion, förväntas ge en räckvidd på över 70 mil (baserat på WLTP standarden) och att de mest kraftfulla varianterna gör 0 till 100 km/h på mindre än fyra sekunder.

E som i e-tron och elegant – designen i Audi A6 e-tron concept

Storleksmässigt placerar sig Audi A6 e-tron concept i storbilsklassen och motsvarar nuvarande Audi A6/A7. Med sina sportiga och samtidigt eleganta linjer och den märkestypiska coupe-formen är det tydligt att designen utvecklats i en vindtunnel.

Aerodynamik har spelat en nyckelroll i märkets framgångar i segmentet. Audi 100/C3 var på sin tid aerodynamisk världsmästare. Med sitt cW-värde på 0,30 utklassade Audi konkurrenterna redan 1982. Med sin strömlinjeformade design revolutionerade den 3:e generationen av Audi 100 den traditionella bildesignen i segmentet.

Nu är det Audi A6 e-tron concept som skriver ett nytt kapitel i framgångshistorien och visar att märket alltid förenar form och funktion. Ett cW-värde på endast 0,22 utmärker sig i det eldrivna C-segmentet. Ett lågt luftmotstånd betyder i sin tur lägre energiförbrukning och längre räckvidd. Samtidigt har finslipningen i vindtunnel ännu en gång resulterat i en organisk design med maximal elegans och harmoni in i minsta detalj.

Stora 22-tumshjul, korta överhäng och den långa och låga coupeformade taklinjen ger bilen sportiga proportioner. Frånvaron av vassa kanter ger mjuka övergångar mellan konvexa och konkava ytor över hela karossen med mjuka skuggningar. Audi A6 e-tron concept upplevs som om den var gjord i ett enda stycke.

Typisk för Sportback-designen är det sluttande bakre sidofönstret och D-stolpen. De markerade quattro-hjulhusen betonar karossbredden och är samtidigt organiskt integrerade i sidoytorna. Mellan hjulhusen är batteriets placering designmässigt markerat som i Audis övriga elbilar, här förstärkt med svarta inlägg. Typiskt för Audi e-tron är även de nätta, kamerabaserade ytterbackspeglarna vid A-stolpen.

En blick på fronten gör det tydligt att Audi A6 e-tron concept är en eldriven representant för märket med de fyra ringarna. Den stora Singleframe-grillen är sluten och omges av luftintag som ger kylning till drivlina, batteri och bromsar. De smala strålkastarna är indragna långt in i fronten och förstärker det horisontella uttrycket.

Bakpartiets design är starkt influerat av vindtunneln, där den övre delen har en aerodynamisk avslutande kant. Nedtill är den bakre diffusorns generösa luftutsläpp integrerade i spoilerområdet. Lösningen kanaliserar luften som flödar under bilen och minskar turbulensen – en perfekt kombination som minskar luftmotståndet och minimerade lyftkrafterna.

Lackering som sänker förbrukningen

Lacknyansen heter “Heliosilver” och förstärker karossformerna med en tredimensionell djupeffekt som bidrar till designen på Audi A6 e-tron concept. I fronten kontrasterar Singleframe-grillen i Heliosilver mot den mattsvarta inramningen. Lacken bidrar även rent tekniskt till att sänka energiförbrukningen. Heliosilver kan reflektera en betydande andel av värmeinstrålningen från solljuset och därmed minska uppvärmningen av kaross och interiör. Resultatet är att passagerarna i många situationer inte behöver använda luftkonditioneringen som annars är en av de större energiförbrukarna förutom själva framdrivningen. Det ger fördelar både när det gäller bilens räckvidd och CO2 -avtrycket.

Se och synas – ljustekniken i Audi A6 e-tron concept

De smala strålkastarna och bakljusen är snyggt integrerade i designen. Digital Matrix LED och digital OLED-teknik gör det möjligt att uppnå maximalt ljus och många funktioner på en liten yta som samtidigt kan individanpassas. Audis team med ljusdesigners och utvecklare har fyllt konceptbilen med en rad nya funktioner och möjligheter att skräddarsy ljuset.

På karossidorna är tre små högupplösta LED-projektorer inbyggda som belyser marken när dörren öppnas. Små dynamiska ljuseffekter hälsar passagerarna välkomna på det egna språket. Kombinationen av säkerhetsfunktioner och estetisk design har alltid varit viktigt för Audi. De små, högupplösta projektorerna visar därför även varningssymboler på marken, till exempel för att varna en cyklist att bildörren är på väg att öppnas. Ytterligare fyra högupplösta LED-projektorer som är integrerade i hörnen på bilen ger blinkersprojektioner. Designen på projektorerna kan modifieras för att möta lagstiftningen på olika marknader.

De digitala Matrix LED-strålkastarna ger nästan en cinematisk kvalitet. Om Audi A6 e-tron concept parkeras framför en mur under ett laddstopp kan föraren och passageraren fördriva tiden med att spela videospel som projiceras på muren. Istället för en liten skärm i kupén kan de se spelet projiceras på muren i ett flera meter brett XXL format – via de digitala Matrix LED-strålkastarna och använda en smartphone som fjärrkontroll.

På bakpartiet lyser en ny generation digitala OLED-element som fungerar som en display i den genomgående ljuslisten. Elementen kan skapa nästan oändligt många skräddarsydda varianter av ljussignaturer som kan anpassas till kundens personliga smak. En ny funktion i bakljusen är den tredimensionella arkitekturen som bidrar till bilens utseende i mörker.

Självfallet uppfyller bakljusen och strålkastarna de ordinarie kraven på ljus, dvs att kunna se och synas av andra. Framför bilen övertygar den starkt belysta vägbanan med strålkastare som intelligent anpassar sig till trafiksituationen, väder och omgivning, och som kommunicerar med andra vägtrafikanter. Bakifrån ökar säkerhetsnivån ytterligare på framtidens vägar tack vare de ljusstarka, homogena och kontrastrika digitala OLED-bakljusen.

Dessutom kan projektorerna runt om bilen göra det möjligt att kommunicera utanför bilen. Med hjälp av intelligent uppkoppling kan A6 e-tron concept ge information vidare till andra vägtrafikanter genom visuella signaler.

Hög- och lågbyggda modeller på samma plattform

PPE är utvecklad enbart för batteridrift och utnyttjar fullt ut alla fördelarna med tekniken. För den kommande PPE-flottan är batterimodulen central, i A6 e-tron concept bär den 100 kWh. Eftersom Audi använder hela bilens bas går det att skapa en relativt plan layout för batteriet. Det betyder att det för första gången är möjligt att använda en och samma plattform för både bilar med hög markfrigång och bilar med en sportigare och lägre arkitektur, så som i Audi A6 e-tron concept, utan några förändringar i grundarkitekturen.

Batteristorleken och axelavståndet på PPE-bilarna är skalbar, vilket gör att den kan användas i olika marknadssegment. Gemensamt är en lång hjulbas och väldigt korta överhäng. Tillsammans med de stora hjulen ger det grundförutsättningar som är perfekta, inte bara när det gäller design. Passagerarna i kommande PPE-modeller kommer att dra fördel av det stora axelavståndet, som ger en längre interiör och mer benutrymme i båda sätesraderna. Elbilarna är också generellt rymligare tack vare avsaknaden av kardantunneln, som inte längre behövs.

quattro med två elmotorer

Audi-kunderna behöver ändå inte avstå från quattrodriften. De kommande PPE-modellerna erbjuds även i versioner med en elmotor på vardera fram- och bakaxel som regleras elektroniskt för att leverera fyrhjulsdrift vid behov och för att ge en optimal upplevelse utifrån kördynamik och energieffektivitet. I planerna finns även basversioner som är optimerade för minimal förbrukning och maximal räckvidd där framdrivningen sker via en elmotor som är monterad på bakaxeln. De två elmotorerna i Audi A6 e-tron concept ger en totaleffekt på 350 kW och ett vridmoment på 800 Newtonmeter. Framhjulen på Audi A6 e-tron concept är förbundna via en femlänkad axel som är speciellt optimerad för elbilar, med multilänkaxel bak. Konceptbilen har luftfjädring med adaptiva dämpare.

Snabbladdning med 270 kw, 70 mils räckvidd

Hjärtat i drivlinan i Audi A6 e-tron concept och i alla framtida PPE-modeller är 800-volts laddningstekniken. Liksom i Audi e-tron GT gör tekniken att batteriet kan laddas med upp till 270 kW på väldigt kort tid vid snabbladdningsstationer. Med PPE kommer tekniken att breddas till volymsegmenten i mellan- och storbilsklassen.

Tekniken gör att laddtiden närmar sig tiden som det tar att tanka en konventionell bil. På bara 10 minuter kan batteriet laddas tillräcklig för att ge över 30 mils räckvidd under optimala förhållanden. Och på mindre än 25 minuter kan 100 kWh-batteriet i Audi A6 e-tron concept laddas från 5 till 80 procent.

Med en räckvidd på över 70 mil beroende på drivlinevariant och effektuttag fyller Audi A6 e-tron concept de flestas behov som förstabil. Räckvidden och laddhastigheten gör att den kan användas i vardagen både för korta vardagsresor och längre semesterresor.

När det gäller sportiga egenskaper drar Audi A6 e-tron concept fördel av elmotorns omedelbara kraft. Tack vare det höga vridmoment som är tillgänglig direkt kommer även instegsmodeller som är anpassade för effektivitet att göra 0-100 km/h på mindre än sju sekunder. I de sportigare toppversionerna går sprinten på under fyra sekunder.

PPE – mångsidig, flexibel, elektrisk

2018 lanserade Audi den första helt eldrivna bilen i storserietillverkning – Audi e-tron. Sedan dess har märket på mindre än tre år i snabbt tempo fortsatt driva på elbilsutvecklingen med nya elbilar i hela produktprogrammet. Efter Audi e-tron SUV och e-tron Sportback premiärvisades sportiga e-tron GT i februari i år som är baserad på en ny teknisk plattform som utvecklats tillsammans med Porsche AG. Och bara två månader senare premiärvisades Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron, två SUVar i A-segmentet som delar Volkswagen-koncernens gemensamma tekniska plattform MEB. Eldrivna Audi Q2 L e-tron har funnits på kinesiska marknaden sedan 2019.

Audi A6 e-tron concept är först ut i en modellfamilj – inledningsvis i C-segmentet och senare även i B- och D-segmentet – som baseras på ännu en ny innovativ teknisk plattform: Premium Platform Electric, eller PPE i korthet. Det modulära systemet är utvecklat under Audis ledning tillsammans med Porsche AG. Den första Audin i serieproduktion på PPE-plattformen kommer att presenteras under andra halvåret 2022.

PPE bilarna kommer att kunna erbjudas globalt och på märkets alla nyckelmarknader. Audi planerar att tillverka bilarna både vid sina europeiska anläggningar och i Kina, företagets enskilt största marknad. En ny produktionsanläggning håller på att byggas i Changchun, där Audi’s elbilar med PPE teknik kommer att börja rulla av produktionslinan vid mitten av årtiondet.

PPE är den första plattformen som är designad för att användas i en rad volymmodeller, både i högbyggda SUVar och CUVar, och i de traditionella karosstyperna som är basen i Audis produktprogram som tex Audi A6-serien. Det finns även planer på att expandera PPE-programmet till B-segmentet, som i årtionden varit Audis starkaste volymsegment. Och även när det kommer till lyxbilssegmentet i D-klassen ger PPE de bästa tekniska förutsättningarna.

Med PPE kommer elbilarna att bli tillgängliga även för kunder som föredrar traditionella karossformer, som t.ex. en Sportback, som är karaktäristik för märket och tolkats i Audi A6 e-tron concept.

Med PPE kommer Audi att effektivt kunna expandera antalet eldrivna modeller i de volymstarka B- och C-segmenten. Skalfördelarna kommer dessutom innebära att lyxbilsteknik och olika modellversioner skapar en bredd som är unik i premiumsegmentet. Det gör att både bilflottans förbrukning och CO2-utsläppen kommer att sänkas. PPE kommer att kraftigt snabba på företagets transformation mot eldriven mobilitet via volym och ett brett utbud.