Audi S1 e-tron quattro Hoonitron, Audi R18 e-tron quattro, Audi e-tron Vision Gran Turismo. Bild: Audi

Audi Sport presenterar elektrifierade ikoner

Audi Sport bjöd nyligen in till en unik sammankomst under evenemanget “e-tron on track”, där niofaldige Le Mans-vinnaren Tom Kristensen mötte upp med förarna från Audis Dakar-team för att visa upp och testa några av de mest banbrytande, elektrifierade racerbilarna i historien.

Detta evenemang markerade en mötespunkt för pionjärer inom motorsportens elektrifiering. Audi, en av pionjärerna sedan 2012 med lanseringen av R18 e-tron quattro i Le Mans, fortsatte sin satsning med Formel E-bilen e-tron FE07 och Dakarrally-prototypen RS Q e-tron. Nu förenades dessa med konceptbilarna e-tron Vision Gran Turismo och S1 e-tron quattro Hoonitron, för första gången på Audis testbana i Neuburg.

Dessa fem modeller inspirerade och imponerade på erfarna tävlingsförare som Mattias Ekström, Stéphane Peterhansel och Carlos Sainz, som alla uttryckte sin beundran för utvecklingen inom elektriska drivsystem. Tom Kristensen, även känd som “Mister Le Mans”, provkörde R18 e-tron quattro, bilen som banade väg för alla efterföljande e-tron-modeller.

Rolf Michl, chef för Audi Motorsport, betonade Audis långa tradition av teknisk innovation inom motorsporten, som började med quattro-systemet på 1980-talet och sedan utvecklades till elektrifierade drivlinor i Le Mans.

Audi R18 e-tron quattro, en hybridbil som vann Le Mans tre gånger i rad mellan 2012 och 2014, hyllades av Kristensen för sin kraft och känslighet. Peterhansel, den mest framgångsrika Dakar-föraren, valde att köra R18 under “e-tron on track” och berömde dess prestanda och direkthet.

Carlos Sainz, rally- och Dakar-legend, körde den kraftfullaste bilen i gruppen, Audi e-tron Vision Gran Turismo, med över 800 hk i ren eldrift. Han beskrev upplevelsen som “otrolig” och lovordade bilens kraft och design.

Mattias Ekström, en annan racinglegend, valde Audi S1 e-tron quattro Hoonitron, en bil inspirerad av den legendariska Audi Sport quattro S1 från Pikes Peak 1987. Ekström, en stor quattro-fan, delade sin förbluffning över bilens extrema kraft och driftkapacitet.

Audi RS Q e-tron, den senaste skapelsen av Audis eldrivna prototyper, är speciellt designad för de tuffaste förhållandena som Dakarrallyt. Denna bil, med en innovativ eldrift och ett högvoltsbatteri, har redan visat sitt värde i ökenrallyn och vunnit Abu Dhabi Desert Challenge 2022.

Evenemanget “e-tron on track” visade inte bara Audis imponerande linje av elektrifierade racerbilar, utan också företagets engagemang för att driva framtidens motorsport och visa på attraktiviteten och effektiviteten hos eldrift.