Best Transport storsatsar på elektrifiering av fordonsflottan – 50 nya elfordon är målet för 2022.

Best Transport siktar på 50 nya elfordon under 2022

Best Transport är last mile-företaget som driver på hållbarhetsutvecklingen inom transportbranschen. Bolaget var bland annat först ut i Sverige med att erbjuda fossilfria leveranser, något som framför allt möjliggjordes genom användandet av det förnybara bränslet HVO100. Nu storsatsar bolaget på elektrifiering av fordonsflottan – 50 nya elfordon är målet för 2022.

Redan under första halvåret 2020 utförde Best Transport, som första last mile-aktör i Sverige, sina hemleveranser fossilfritt. Sedan dess har Best Transport enträget arbetat vidare med att ställa om

hela fordonsparken till att gå på förnybara drivmedel. Vid årsskiftet 2021/2022 kunde företaget stoltsera med att alla företagets 550 fordon i Sverige utför fossilfria leveranser – både till konsument och företag.

Omställningen till fossilfritt har framför allt möjliggjorts genom att ställa om befintliga dieselfordon till det förnybara bränslet HVO100. Nu intensifierar Best Transport elektrifieringen av fordonsflottan och har siktet inställt på att implementera ytterligare 50 elfordon i verksamheten under 2022. Främst handlar det om implementering av fordon i de mindre fordonsklasserna, men pilottester av tunga lastbilar pågår för fullt i Best Transports verksamhet. Bland annat testar företaget nu att utföra budleveranser i Stockholm med Volvo FL Electric.

– Best Transport är en viktig logistikleverantör som har åtagit sig att minska sin påverkan på klimatet. För oss är det viktigt att hjälpa våra kunder att möta de växande kraven på nollutsläpp, och även att utföra transporter så energieffektivt som möjligt för att minska den totala energianvändningen. Tillsammans kan vi göra skillnad till det bättre, säger Thomas Zetterblom, säljare på Volvo Truck Center i Södertälje.

Ellastbilen laddas vid Best Transports terminal i Spånga över natten och har en räckvidd om 300 km på en laddning. Dagtid utför ellastbilen leveranser i Stockholms innerstad, något som väckt nyfikenhet och uppmärksamhet hos Best Transports kunder likväl som hos många stockholmare.

– Vi har blivit vana vid elbilar, men att en tung lastbil går helt på el är ännu väldigt ovanligt. Det märker jag framför allt eftersom många stannar mig på gatan för att fråga om lastbilen verkligen går 100% på el. Det är otroligt uppskattat ur klimatsynpunkt, men många är också glada över att lastbilen är helt tystgående, säger Roni Matti, åkare på Best Transport.

I piloten följer och utvärderar Best Transport noga trafikledning och optimering likväl som laddnings- och räckviddsupplevelse samt smidighet i framförande av ellastbilen.

– Volvo har verkligen lyckats med att ta fram en ellastbil som har tillräcklig med räckvidd för att klara alla leveranser. Jag är van vid att köra tung lastbil i Stockholms innerstad och trodde inte att det skulle vara så stor skillnad i körupplevelse med att köra på el. Men det är så otroligt mycket smidigare med ellastbil, den svarar direkt på gaspedal och att styra en så stor lastbil i stans små och trånga gator är oerhört lätt. Sedan är det såklart drivlinan som är den allra största fördelen och den positiva effekt vi får för klimatet genom att använda elfordon. Det är överordnat allt annat, fortsätter Roni Matti.

För att trygga den fossilfria omställningen utvärderar Best Transport nu ett flertal emissionsfria elfordon, bland annat genomfördes i början av juni pilotprojektet hem- och boxleveranser med elmopeder från CAKE.

– Hållbarhet är en central del i vår affärsidé och vi ska erbjuda våra kunder konkurrenskraftiga och snabba leveranser som utförs på ett miljömässigt, socialt och ekonomiskt hållbart sätt. Jag är väldigt stolt över det vi hittills åstadkommit genom vårt aktiva miljöarbete och jag är övertygad om att de miljöinvesteringar vi nu gör i att elektrifiera fordonsflottan kommer att få stor effekt framåt, säger Niklas Knight, Koncernchef på Best Transport.

Kort fakta om Volvo FL Electric

  • Upp till 300 km räckvidd
  • Upp till 16,7 tons tågvikt
  • Laddningstid: 2 h (DC) / 11 h (AC)
  • Drivlinans prestanda: upp till 130 kWh/177 hk
  • Batterikapacitet: 200-395 kWh, 3-6 batterier