Bilmarknaden i Sverige – December 2024
Bilmarknaden 2024 visade minskad nybilsförsäljning med 7% jämfört med 2023. Elbilar backade 16%, medan begagnatförsäljningen ökade med 9%.
År 2024 har varit en utmanande period för den svenska bilmarknaden. Försäljningen av nya personbilar sjönk med 7% jämfört med föregående år och landade på totalt 267 017 registreringar. Privatmarknaden visade en marginell nedgång med 2%, medan tjänstebilsmarknaden noterade en mer påtaglig minskning med 8%. Volvo förstärkte sin position som marknadsledare och ökade sin försäljning med 13%, medan Volkswagen och Tesla hade varierande resultat med -11% respektive +9%.
Laddbara bilar och elbilarnas utveckling
Andelen laddbara bilar uppgick till 59% av alla nyregistreringar, vilket var något lägre än 2023 (60,2%). Antalet registrerade elbilar föll med hela 16% under året till 94 112 fordon, även om Tesla bibehöll sin ledande position med 23,3% av marknaden. Bland laddhybriderna ökade däremot registreringarna med 3%, med Volvo som fortsatt dominant aktör och 38,6% av segmentet.
I december stod laddbara bilar för 63% av nyregistreringarna, vilket motsvarar ungefär samma nivå som december 2023. Dock minskade antalet elbilar med 7%, och laddhybrider backade 18% jämfört med samma månad föregående år.
Privat- och tjänstebilsmarknaden
Privatmarknaden, som stod för 43% av den totala nybilsförsäljningen, minskade något över året. Tesla blev det mest sålda märket på privatmarknaden i december, med 12,9% marknadsandel. Däremot tappade Toyota och Kia mark i årssiffrorna. Tjänstebilsmarknaden, som stod för 39% av totalmarknaden, såg Volvo stärka sitt grepp med nästan 30% marknadsandel, medan Tesla och Volkswagen förlorade andelar.
Begagnatförsäljningen ökar
Trots svagheten på nybilsmarknaden gick det bättre för begagnade bilar. Försäljningen via bilhandeln ökade med 9% under året, totalt 385 641 bilar. Medianlagringstiden innan försäljning för begagnade bilar låg på 32 dagar, vilket pekar på en stabil efterfrågan i det segmentet.
Sammanfattning och framtidsutsikter
Den övergripande nedgången på bilmarknaden under 2024 speglar utmaningar som stigande kostnader, ändrade skatteregler och avtagande efterfrågan, särskilt inom elbilssegmentet. Dock visade begagnatförsäljningen och laddhybriderna viss motståndskraft. Med förändrade EU-regler som träder i kraft från januari 2025, inklusive införandet av Euro 5+ för motorcyklar och mopeder, kan vi förvänta oss ytterligare omställningar i fordonsmarknaden under kommande år.