Bilmarknaden januari 2023
Fjolårets starka slutspurtsmånader avspeglar sig i januari månads försäljning* som är ner med 32% i jämförelse med januari 2022, drivet av en vikande försäljning till privatkunden. Tjänstebilsmarknaden mer stabil men backar även den. Över hälften av personbilarna som registrerades var laddbara (52%), där elbilarna utgjorde 29% och laddhybrider 24%.
I januari nyregistrerades 14 592 personbilar vilket var en minskning med 26,5% jämfört med januari 2022. Största märke var Volvo med 20,8% av registreringarna, därefter Kia med 10,1% följt av Toyota med 9,8% andel.
Antalet nyregistrerade lätta lastbilar ökade med 12,2% i januari jämfört med samma månad förra året. Totalt nyregistrerades 2 341 lätta lastbilar i januari. Största märke var Volkswagen med 28,3% av registreringarna, därefter Ford med 13,6% och Renault med 13,3% andel.
Laddbara bilar
Laddbara bilar stod i januari för 52,2% av nybilsregistreringarna. Av dessa var 28,7% elbilar och 23,5% bilar med laddhybridteknik.
Antalet nyregistrerade elbilar minskade i januari med 19% jämfört med januari 2022 och landade på totalt 4 191 bilar. Största elbilsmärke var Volvo med 25,7% av den totala elbilsmarknaden. Därefter Kia med 15,3% och Volkswagen med 9,3% andel.
I januari nyregistrerades 3 427 bilar med laddhybridteknik. Detta innebär en minskning med 36% jämfört med samma månad 2022. Största märke var Volvo som stod för 39,0% av den totala volymen laddhybrider. Därefter Kia med 17,2% och BMW med 12,8%.
Nyregistreringar | Januari 2023 | vs. 2022 | YTD 2023 | Utv vs. 2022 |
Personbil | 14 592 | -26% | 14 592 | -26% |
Lätt lastbil(<3,5t) | 2 341 | +12% | 2 341 | +12% |
Tung lastbil(>16t) | 458 | +58% | 458 | +58% |
Släp | 1 949 | -17% | 1 949 | -17% |
Husbil | 59 | +23% | 59 | +23% |
Övrigt | 3 572 | +-0% | 3 572 | +.0% |
TOTAL | 22 971 | -18% | 22 971 | -18% |
Försäljning nya bilar
I januari månad levererades 11 797 nya personbilar enligt vrooms definition för nybilsförsäljning. Detta var en minskning med 31,9% jämfört med januari 2022. Flest nya bilar sålde Volvo med 15,8% marknadsandel, därefter Toyota med 11,8% och Kia med 11,1%.
Försäljning nya bilar | Januari 2023 | YTD 2023 |
Antal bilar | 11 797 | 11 797 |
Utveckling vs 2022 (%) | -32% | -32% |
Utveckling vs 2022 (antal bilar) | -5 516 | -5 516 |
Privatmarknaden
På privatmarknaden levererades i januari 5 347 nya bilar vilket är en minskning med 48,4% jämfört med januari 2022. Största märke på privatmarknaden var Toyota med 18,5% marknadsandel, därefter Kia med 13,1% och Volkswagen med 8,9%. Privatleasingandelen var 48% i januari.
Privatmarknaden | Januari 2023 | YTD 2023 |
Antal bilar | 5 347 | 5 347 |
Andel av totalmarknaden | 45% | 45% |
Utveckling vs 2022 (%) | -48% | -48% |
Utveckling vs 2022 (antal bilar) | -5 023 | -5 023 |
Tjänstebilsmarknaden
Tjänstebilsmarknaden minskade med 7,6% i januari jämfört med samma månad 2022 och landade på totalt 4 259 bilar. Största märke var Volvo med 24,7% marknadsandel, därefter BMW med 12,9% och Kia med 10,9% andel.
Tjänstebilsmarknad* | Januari 2023 | YTD 2023 |
Antal bilar | 4 259 | 4 259 |
Andel av totalmarknaden | 36% | 36% |
Utveckling vs 2022 (%) | -8% | -8% |
Utveckling vs 2022 (antal bilar) | -348 | -348 |
*Vanliga företag och Leasingbolag – brukare ej identifierbar enligt vroom företagsklassificering
Begagnatförsäljning
Bilhandelns begagnatförsäljning av bilar upp till tio år minskade i januari med 4% jämfört med januari 2022. Genomsnittligt antal lagerdagar innan försäljning var 73 dagar.
Begagnatförsäljning ÅF- bilar <10 år | Januari 2023 | YTD 2023 |
Antal bilar | 25 527 | 25 527 |
Utveckling vs 2022 (%) | -4% | -4% |
Utveckling vs 2022 (antal bilar) | -1 094 | -1 094 |
Genomsnittligt antal lagerdagar innan försäljning | 73 dagar | 73 dagar |