BMW i7 sätts på prov i svenska Arjeplog
Prototyper av världens första helt elektriska lyxsedan genomgår nu finala tester på BMW Groups vintertestcenter i svenska Arjeplog.
BMW Group fortsätter att expandera katalogen av rena elbilar till att omfatta fler modelltyper, som ett led i den stora övergången till elektrisk mobilitet. Under kommande år kommer BMW att presentera den nya generationen av BMW 7-serien, och för första gången kommer den att erbjudas som ren elbil i form av BMW i7.
Inför serietillverkningen genomgår BMW i7 nu tester av kördynamiken på BMW Groups vintertestcenter i lappländska Arjeplog. Detta testprogram i isande kyla ska bereda väg för nästa generations lyxiga körglädje. För med BMW i7 kommer det bli möjligt att få ut max av BMW:s kördynamik, komfort och suveränitet i lyxklassen – utan några som helst lokala utsläpp.
Den nya generationen av BMW 7-serien är utvecklad för att höja nivån på den kombination av sportighet och komfort som är typisk för BMW:s lyxmodeller. Allt detta sätts på prov under intensiva tester i extrema förhållanden i Arjeplog. Detta omfattar såväl fjädringskomponenter som styrning, bromsar, kördynamik och stabiliseringssystem. Dessutom fokuserar vintertesterna extra mycket på de komponenter som utgör det helelektriska drivsystemet. BMW i7:s elektriska drivlina, batteri, kraftelektronik och laddningsteknik hör alla till femte generationen av BMW eDrive, som redan idag levererar hållbar körglädje via BMW iX. Det är framför allt motor, batteri och temperaturkontroll som ställs på prov i de låga temperaturerna.
I dagsläget finns inte teknisk data för bilen tillgänglig, men utifrån nuvarande utvecklingsnivå räknar man med en energiförbrukning på mellan 22,5 – 19,5 kWh/100km enligt WLTP.
BMW i7 bygger på samma fordonskoncept som övriga varianter i BMW 7-serien. Modellen utgör ett viktigt steg i varumärkets offensiva satsning på lyxsegmentet. För första gången blir det möjligt att utan förbehåll uppleva all elegans, komfort och överlägsna körglädje med ett helt elektriskt drivsystem.