Däck för eldrivna fordon och för framtiden
Utvecklingen av el- och hybridbilar ställer nya krav på både däcktillverkning och däckets egenskaper. Lågt rullmotstånd, optimalt grepp och en robust konstruktion är några av de kriterier som en elbilsägare behöver se över när det kommer till val av däck. ”För att säkerställa optimal prestanda och säkerhet så krävs det en särskild tonvikt på däckets kvaliteter”, menar Per Linder på Continental Däck Sverige.
I takt med att efterfrågan på elbilar förväntas öka och alltfler elektrifierade fordon tar plats ute på vägarna så har också Continentals utvecklingsarbete med däck för el- och hybridbilar tagit fart. Totalt producerar bolaget idag cirka hundra olika typer av däck anpassade för eldrivna fordon – och fler blir det i takt med den ökade satsningen på elektrisk mobilitet.
– Vi behöver inte uppfinna hjulet på nytt, men det krävs en särskild tonvikt på däckets kvaliteter för att säkerställa både prestanda och säkerhet. Elbilar ställer helt andra krav på däck jämfört med fordon som körs på bensin och diesel. Som däckleverantör arbetar vi ständigt med att utveckla våra produkter där just bränsleekonomi är ett viktigt ledord. Vi vill också gärna bidra med både förståelse och kunskap om vad som viktigt att tänka på när det kommer till att välja rätt däck för rätt bil, säger Per Linder, produktchef på Continental Däck Sverige.
Continental EcoContact™6 som lanserades under våren 2019 möter både rullmotstånd, grepp och har en dynamisk däckdesign för hög stabilitet. Däcket sitter originalmonterat på nya Volkswagen ID.3 där högpresterande teknologi möter nyskapande design. För ett tag sedan tillkännagav Continental också samarbetet med MOIA, Volkswagen-koncernens samåkningstjänst med eldrivna bussar.
Däcksnack – Continental tipsar – snabbguide till däck för el- och hybridbilar
Optimalt grepp för kortare bromssträcka
Då el- och hybridbilar är tyngre än fordon som drivs på bensin och diesel så behöver däcken också klara av en tyngre belastning och ett högre vridmoment. Mer vikt innebär längre bromssträcka vilket däcket behöver kompensera i form av en starkare konstruktion.
Lågt rullmotstånd för längre räckvidd
Elmotorns höga och direkta vridmoment, vilket ger fördelar i accelerationen, kan däremot öka däckslitaget och kräver därför ett slittåligt och extra starkt gummi som både ger bra grepp samt ett lågt rullmotstånd för längre räckvidd.
Lägre vägbuller
I avsaknad av motorljud så förstärker också rätt typ av däck en låg ljudnivå och en komfortabel och tyst körupplevelse. Med Continentals teknologi ContiSilent™ minskar mängden däckbuller som överförs till kupén med upp till hela 9 dB(a) – beroende på fordonstyp, hastighet och typ av vägunderlag.