Eldrivna Audi Q4 e-tron med premiär i mitten av april. Foto: Audi

De första detaljerna om eldrivna Audi Q4 e-tron

Audi lyfter på täcket och visar upp interiören i kommande Audi Q4 e-tron. Tack vare den nya elbilsarkitekturen kommer den kompakta suven erbjuda en helt ny rymd som motsvarar betydligt större bilar. I förarmiljön möter flera nyheter: head-up display med augmented reality som sammanför den verkliga världen med den virtuella, en helt ny rattgeneration med touchreglage, säkerhetssäte med integrerad airbag samt praktiska förvaringsfack som rymmer ca 25 liter. Den luftiga och progressiva interiördesignen är resultatet av en ny teknisk era. Audi Q4 e-tron har världspremiär i mitten av april.

  • Kompakt exteriör, rymlig interiör
  • Längd: 4590 mm, bredd: 1865 mm, höjd: 1613 mm
  • Axelavstånd: 2,76 meter, innerutrymme 1,83 meter
  • Bagageutrymme 520 liter, fällbart ryggstöd 40:20:40
  • Elbilsarkitektur baserad på MEB
  • Augmented reality head-up display
  • Ny rattgeneration med haptiska touchreglage
  • Smarta förvaringsfack rymmer ca 25 liter
  • Säkerhetsstol med airbag mellan framsäten
  • Sätesklädslar av återvunnen polyester och PET-flaskor

Ny och smart förpackning

Med Q4 e-tron presenterar Audi en allsidig modell för vardag och fritid som fungerar som familjens förstabil. Med sina 4590 millimeter i längd, 1865 millimeter i bredd och 1613 millimeter i höjd placerar sig Q4 e-tron bland de större suvarna i kompaktsegmentet. Tack vare arkitekturen i den modulära elbilsplattformen (MEB) skapas helt nya förutsättningar när det gäller innerutrymmen. Medan överhänget fram är bara 86 centimeter, mäter axelavståndet in på generösa 2,76 meter. Resultatet är ett 1,83 meter långt innerutrymme, vilket motsvarar betydligt större suvar och gör bilen lika rymlig som en konventionell SUV i de större segmenten.

Bekvämt insteg och generöst rymlig

Bara att kliva in i Audi Q4 e-tron är bekvämt. Dörrarna öppnar brett och sätena ger en bekvämt hög position. Föraren och upp till fyra passagerare kan njuta av en generös och rymlig interiör tack vare avsaknad av kardantunnel. Sätespositionen i baksätet är nästan sju centimeter högre än fram och ger ändå gott om huvudutrymme samtidigt som knäutrymmet är generöst.

Gott om förvaringsfack: 24,8-liter och ergonomisk förvaring av flaskor

Som mångsidig familjebil är Audi Q4 e-tron rustad med gott om förvaringsutrymmen i kupén, totalt 24,8 liter inklusive handskfacket. Mittkonsolen rymmer två integrerade mugghållare, ett förvaringsutrymme på 4,4 liter, två USB typ-C uttag (fyra som tillval) och Audi phone box för trådlös laddning av mobilen som tillval. Alla fyra dörrsidor har integrerade specialfack för flaskor på upp till en liter som är placerade långt fram vid armstödet och därför lätta att nå.

Bagageutrymmet rymmer 520 liter. Med nedfällda ryggstöd i baksätet, som kan delas 40:20:40, skapas en lastyta som rymmer 1490 liter om den lastas till taket. Det motsvarar storleksmässigt ett större suvsegment. Som tillval erbjuds även lastnät och ett bagagerumspaket som bl.a. inkluderar ett lastgolv som kan placeras på två olika nivåer.

Helt digital i fyra nivåer

Precis som i alla modeller satsar Audi på ett helt digitalt reglage- och skärmkoncept som består av fyra enheter: det digitala instrumentklustret alternativt Audi virtual cockpit i förarsiktet, den mittplacerade MMI touch-skärmen, naturlig röststyrning, och tillvalet head-up display med augmented reality – en ny vägvisande teknik.

En ny dimension med augmented reality head-up display

Med tillvalet augmented reality head-up display tar Audi ett stort steg framåt vad gäller displayteknik. Systemet reflekterar viktig information i vindrutan i två separata nivåer, statusnivån och augmented reality (AR)-nivån. I den senare visas information från assistanssystemen och körriktningsvisare från navigationssystemet liksom start- och slutdestinationen på motsvarande plats i verkligheten. Symbolerna upplevs som svävande på ett fysiskt avstånd på cirka 10 meters avstånd. Beroende på situation kan de upplevas som betydligt längre ifrån. Anvisningarna uppfattas blixtsnabbt utan att irritera eller distrahera. Speciellt under dåliga väderförhållanden är det till stor hjälp. Siktfönstret för AR-innehållet motsvarar en diagonal på ca 70 tum för föraren. Nedanför finns ett fönster för närområdet som kallas statusområdet. Det visar hastighet och trafikskyltar liksom assistans- och navigationssymboler statiskt och upplevs sväva ca tre meter framför föraren.

Systemets hjärta: enheten för bildgenerering

Det tekniska hjärtat för augmented reality head-up-displayen är bildgenereringsenheten (PGU), som är placerad djupt inne i instrumentpanelen. En ljusstark LCD-skärm skickar ljusstrålarna som den genererar till två nivåer av speglar och speciell optik fördelar informationen mellan närområde och längre avstånd. Speglarna skickar strålarna till en stor konkav spegel som kan justeras elektriskt. Därifrån kan de nå vindrutan som reflekterar dem till vad som kallas eyebox, och därmed till förarens ögon. Vid ett upplevt avstånd på tio meter, eller ännu längre ifrån beroende på situation, ser föraren symbolerna lika skarpt som i den verkliga omgivningen.

Prediktiv bildgenerator: AR Creator

Det som kallas AR Creator fungerar som en mastermind och bildgenerator på mjukvarusidan. Det är en processor i den modulära infotainmentplattformen (MIB 3) som består av flera individuella moduler. AR Creator renderar visningssymbolerna i en hastighet av ca 60 bilder per sekund och anpassar dem till geometrin i projektionsoptiken. Samtidigt beräknas deras placering i förhållande till omgivningen och hämtar information från rådata i frontkameran, radarsensorer och GPS navigation. Mjukvaran består av ca 600,000 rader programmeringskod, ca 50 procent mer än hela styrsystemet för den första versionen av Space Shuttle.

Under datorberäkningen tar AR Creator hänsyn till att det alltid är bråkdelar av en sekund mellan att ett objekt identifieras av sensorerna och leveransen av det grafiska innehållet. Under det korta tidsfönstret kan Q4 e-tron hinna byta position, vare sig det beror på inbromsning eller ett potthål. Flerfaldiga beräkningar genomförs därför kontinuerligt för att säkerställa att det som visas i eyebox inte placeras fel. En av beräkningarna sker i kamerans mjukvara, i en annan använder sig AR Creator av senaste data för att göra en prediktiv beräkning av bilens fortsatta rörelse framåt. I en ytterligare beräkning, uppskattas den vertikala rörelsen baserat på data från kamera, radar, sensorerna i den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC) och höjdsensorsystemet i chassi med dämparreglering (tillval). Insikterna införlivas i “shake compensation,” vilket sker några få millisekunder innan bilden visas och som har till uppgift att förhindra störande förflyttningar på skärmen.

Navigation: “drönare” som flyger i förväg

Audis head-up display med augmented reality visar sin styrka vid navigering. En svävande pil, den som kallas drönaren, visar nästa punkt för agerande på vägen. Den är dynamisk. När den närmar sig en korsning till exempel, visar den svävande pilen riktningen innan en animerad pil styr föraren mot vägen med precision. Om rutten fortsätter rakt fram svävar drönaren i förväg och försvinner för att sedan återvända i god tid innan nästa tillfälle för agerande. Avståndet till avtagsvägen visas i meter i den nedre delen av rutan i närområdet.

Även om föraren aktiverar den adaptiva körassistenten, som håller bilen i mitten av sin fil, assisterar head-up displayen med visuella hänvisningar. Så snart som Audi Q4 e-tron närmar sig en sidolinje utan aktiverade blinkers kommer lane departure warning att lägga en röd linje ovanpå den verkliga filmarkeringen. Ett annat exempel är i förhållande till en bil som kör framför: om den är aktiv, markeras bilen i skärmen med en färgad linje – det gör att föraren förstår statusen hos den adaptiva körassistenten utan att blir distraherad. En röd markering och en varningssymbol dyker upp när den adaptiva körassistenten uppmanar föraren att bekräfta sin uppmärksamhet.

Tre varianter digitala cockpit

Instrumentklustret som är standard mäter 10.25-tum diagonalt och styrs via multifunktionsratten. Effektmätaren, som är placerad bredvid hastighetsvisaren på skärmen, summerar all viktig information när det gäller drivning, från effekt och laddstatus på batteriet i procent till regenerering. Audi virtual cockpit är den första tillvalsnivån med navigationskartan och infotainmentstyrning och kan anpassas mellan två vyer. Audi virtual cockpit plus är toppnivån. Den erbjuder “classic,” “sport,” och “e-tron” layout, där kraftmätaren spelar huvudrollen. Många skärmar kan dessutom konfigureras fritt genom MMI.

Upp till 11.6-tum: den centrala MMI touchskärmen

MMI touch-skärmen med akustisk återkoppling har en 10.1-tums diagonal och en upplösning på 1,540 x 720 pixlar. Den är konfigurerad med MMI radio plus och DAB-mottagning som standard, och används för att styra infotainmentsystemet och en rad komfortfunktioner. Dessutom kan texten matas in med handskrift. I den större versionen som är tillval, kommer skärmen med en 11.6-tums diagonal och upplösning på 1,764 x 824 pixlar. Det är den största skärmen i Audis modellprogram och kommer att finnas tillgänglig i slutet av året.

Röststyrning

Naturlig röststyrning som aktiveras med “Hej Audi” är det tredje sättet att styra Audi Q4 e-tron. Den förstår många frågor från dagligt tal och om bilen är utrustad med MMI navigation plus görs även sökningar online.

Progressiv och luftig: interiördesign

Den nya teknikeran reflekteras även i interiören. Instrumentpanelen understryker känslan av rymd. Förarmiljön har en tredimensionell design med geometriska volymer där reglage och skärmar är integrerade delar av designen. Den mittplacerade MMI touch-skärmen är vinklad mot förare för att ge bästa ergonomi. Dekorinläggen består av lindträ, aluminium i två olika designer och konstmaterial. En teknisk hybridtextil som delvis tillverkats av återvunnet material finns som tillval i S line interiör strax efter lanseringen. Beroende på utrustningspaket är konturerna i instrumentpanelens s.k. accentytor designade i olika silver- och gråtoner för att matcha dekorinläggen. Den mest framträdande löper tvärs över och delar upp instrumentpanelen i två zoner med e-tron logo. Direkt därunder, vänd mot föraren, finns även reglaget för klimatanläggningen. En separat enhet i svart paneloptik huserar växelväljare, volymreglage, start/stop knapp, varningsljus och Audi drive select.

Ratt med touchfunktion

Ratten i Audi Q4 e-tron ger även riktningen för framtidens mobilitet. Med dubbelekerdesign tillhör de en ny generation. De fyra ringarna på den stötupptagande mittdelen är integrerade, och de nedre ekrarna bär e-tron logo. De övre ekrarna har touchytor i svart panel vars funktionsytor även är bakgrundsbelysta för att indikera de aktiva knapparna. Små upphöjningar separerar knapparna från varandra och gör dem enklare att använda samtidigt som knapparna ger en mjuk haptisk återkoppling när de trycks ned. Liksom på en smarthphone finns inte bara tryckgester utan även swipegester, till exempel för att scrolla genom en lista. Rattarna finns i flera versioner. Toppmodellen har paddlar för regenerering och en tvådelad dekor på ekrarna. Den uppvärmda ratten är avplanad upp- och nedtill – en lösning som förstärker den progressiva karaktären i Audi Q4 e-tron.

Säkra framstolar

Framstolarna i Q4 e-tron är av senaste standard när det gäller säkerhetsteknik. Vid en eventuell sidokrock utvecklas, utöver sidoairbags, även en mittplacerad airbag för att säkerställa att föraren och framsätespassageraren inte krockar med varandra. Eljusterbara stolar och elektriskt svankstöd finns som tillval. Sätena finns i en basvariant och en sportversion med visuellt integrerade nackstöd och som tillval med rombmönster.

När det gäller interiörfärger kan kunderna välja mellan svart, stålgrått, santosbrunt eller pergamentbeige. De totalt nio utrustningspaketen inkluderar även sömmar. Fem paket är tillgängliga för basversionen medan de fyra andra gäller för S line interiör. De skiljer sig åt när det gäller dörrklädsel, färg på accentytor, materialet på armstöd och innertak. Alla tilläggspaket inkluderar vit LED-ljus alternativt möjligheten till att som tillval välja ljuspaket plus med ett stort urval färger. Några funktioner är reserverade för S line interiör såsom belysta dörrtrösklar i aluminium, pedaler i rostfritt stål, svart innertak, S integrerat i ryggstödet, ratt i perforerat läder med kontrastsöm och S märken.

Dinamica och Puls: klädslar av återvunnen polyester

S line interiör ger flera möjligheter när det gäller sätesklädsel. Kunder som föredrar traditionella material kan välja mellan läder/konstläder och finnappaläder. Kombinationen av konstläder och mikrofibermaterialet Dinamica är en annan nyhet. Det ser ut som och känns som mocka men är tillverkat av 45 procent återvunnen polyester, som bl.a. hämtats från textilier och PET flaskor. Puls-klädseln som kombineras med konstgjort läder, är ytterligare ett tillval för S line interiör. Även här används återvunnet råmaterial. Upp till 50 procent av textilen som används består av återvunna PET flaskor som omvandlats till garn i en komplicerad process. Det resulterar i ett material som har samma kvalitetsstandard när det gäller utseende och känsla som konventionella textilklädslar. I en sätesklädsel i Q4 e-tron får 26 stycken 1.5-liter plastflaskor ett nytt syfte.

Audi goes electric: Q4 e-tron lanseras i ett dynamiskt marknadssegment

Elektrifieringsoffensiven från Audi fortsätter. Q4 e-tron är nästa rena elbilsmodell att lanseras efter Audi e-tron och e-tron Sportback som lanserades 2019 respektive 2020. Under våren 2021 lanseras även Audi e-tron GT och RS e-tron GT – två sportiga modeller med Gran Turismo-karaktär. Audi Q4 e-tron spelar en nyckelroll i märkets elektrifieringsstrategi. Den lanseras i ett attraktivt och snabbväxande marknadssegment med kompakta suvar. För Audi-kunder erbjuder de ett prismässigt attraktivt insteg till elektrisk premiummobilitet.