De mest populära elbilarna har fabriksmonterade däck från Continental

Continental levererar däck för mer än 40 procent av alla e-modeller som tillverkas i Europa. Foto: Continental

Continental utökar sin marknadsandel inom däcksegmentet för helelektriska fordon. År 2020 litade sex av världens tio största tillverkare av elfordon på däcktillverkarens höga tekniska expertis för sina original Utrustning. Dessa inkluderade Tesla med sin modell 3 och modell S och Volkswagen med ID.3. Även asiatiska tillverkare, till exempel BYD, en av Kinas största biltillverkare, litar på Continental-däck som originalutrustning för sina elfordon. Detta understryker produktstrategin och kvaliteten på företagets produkter inom segmentet elektromobilitet.

– Helt elektriska modeller är nu tillgängliga från nästan alla bilsegment, från scooter, små och medelstora bilar till stadsjeepar och högpresterande sportbilar. Individuella däckkonfigurationer krävs för varje fordonstyp. Det betyder att det inte bara finns ett däck för alla helelektriska fordon. I själva verket har vi redan arbetat i över ett decennium med att utveckla vår befintliga portfölj så att de uppfyller kraven för alla elfordon och samtidigt kan minska utsläppen från förbränningsfordon på ett hållbart sätt. Under tiden är nästan hela vårt däckutbud optimerat för alla typer av körningar och majoriteten av våra produkter finns på elbilar idag.  För elfordon som inte redan är utrustade med Continental-däck från fabriken, säger Andreas Schlenke, däckutvecklare på Continental.


Continental SportContact 6 på Polestar 2.

Enligt utredningar från Continental står däck för upp till 20 procent av det totala motståndet för ett fordon. Följaktligen kan kunderna få ytterligare räckvidd tack vare däck med optimerat rullmotstånd. Lågt rullmotstånd är därför särskilt efterfrågat på elbilar som fokuserar på effektiv körning. I det här fallet förlitar sig många tillverkare på EcoContact 6, där Continental använder gummiblandningen Green Chili 2.0. Den speciella föreningen av naturgummi och andra komponenter visar betydligt förbättrat beteende under mekanisk deformation. Detta resulterar i lägre rullmotstånd och därmed lägre energiförbrukning.

Vid utvecklingen av EcoContact 6 kunde Continental minska rullmotståndet med 15 procent jämfört med sin föregångare.


Tillverkare av elfordon väljer däck från hela Continentals portfölj.

Leverantörer av medel- och dyra fordon ställer andra krav på valet av däck. Hantering, styrprecision och säkerhet vid höga hastigheter är viktigare här. Motsvarande tillverkare har valt däck från PremiumContact- eller SportContact-serien. Med PremiumContact 6 erbjuder Continental en balans mellan effektivitet, sportighet och komfort. SportContact 6 är ett däck för segmentet med högsta prestanda med fokus på hantering och styrprecision. Tack vare sin stabilitet och bromsprestanda ska det vara konstruerad för säkerhet vid höga hastigheter.

– Utvecklingen av däck är alltid en teknisk målkonflikt. Till exempel kan ett högt rullmotstånd resultera i högre säkerhet men också högre energiförbrukning. Där ligger våra ingenjörers skicklighet att förbättra båda dimensionerna samtidigt, förklarar Schlenke.

Motorbuller är inte längre närvarande, så elbilförare lägger större vikt vid lågt rullande ljud. Högkvalitativa fordon med hög komfort gör därför också ContiSilent-tekniken när det gäller deras däckval. Ett speciellt skumskikt absorberar vägens vibrationer och minskar därför ljudöverföringen till fordonets interiör. Detta är särskilt viktigt för elfordon, eftersom det inte finns några motorljud och motorn går mycket tyst.