Thomas Schmall, Volkswagen Group Components (vänster) och Patrick Lammers, E.ON, inviger laddstationen E.ON Drive Booster. Foto: Volkswagen

E.ON och Volkswagen lanserar flexibel snabbladdare med batterilagring

Den första snabbladdaren från E.ON och Volkswagen Group Components invigdes den 22 september i Essen, Tyskland. Den flexibla snabbladdaren kräver inga anläggningsarbeten eller justeringar av nätanslutningen och kan ladda två elfordon samtidigt med 150 kW. Detta innebär att utbyggnaden av ett tätt offentligt nätverk med snabbladdningsstationer kan bli verklighet mycket snabbare än vad som tidigare beräknats, vilket är avgörande för e-mobilitetens utveckling och framgång.

I Essen startades den 22 september den första snabbladdaren E.ON Drive Booster. Laddstationen invigdes av Patrick Lammers, ansvarig för kundlösningar i koncernledningen på E.ON och Thomas Schmall, teknikansvarig i koncernledningen på Volkswagen Group Components. Den innovativa produkten gör snabb laddning enklare och billigare för operatörer och kunder. Den flexibla snabbladdaren kräver inga anläggningsarbeten eller justeringar av nätanslutningen och kan ladda två elfordon samtidigt med 150 kW. Detta innebär att utbyggnaden av ett tätt offentligt nätverk med snabbladdningsstationer kan bli verklighet mycket snabbare än vad som tidigare beräknats, vilket är avgörande för e-mobilitetens utveckling och framgång.

”E.ON Drive Booster” är en laddningsstation som inte kräver el direkt från nätet utan har ett eget integrerat batterilagringssystem. En normal elanslutning som exempelvis finns vid stormarknader ger tillsammans med det interna batteriet den nödvändiga kapaciteten för att ladda två elfordon samtidigt med upp till 150 kW. Det kommer därför endast att ta i genomsnitt 15 minuter att ladda bilarna tillräckligt för en räckvidd på cirka 200 km.

– Expansionen av e-mobilitet är en viktig byggsten för energiomställningen. För att göra elfordon mer attraktiva behöver vi många kraftfulla laddstationer. Rädsla för att det inte finns tillräckligt med laddstationer är en av de vanligaste anledningarna till att inte köpa elfordon. Jag är stolt över att vi med E.ON Drive Booster har ett direkt och attraktivt erbjudande för företag och kommuner som vill sätta upp laddstationer utan att spendera en förmögenhet. Booster är därmed en av våra energilösningar som gör det möjligt för våra kunder att uppnå sina hållbarhetsmål. Vi blir en partner som hjälper våra kunder minska sitt koldioxidavtryck, säger Patrick Lammers, E.ON.

– Nu tar vi tar utbyggnaden av laddinfrastrukturen i våra egna händer och strävar efter att arbeta med starka partners för att åstadkomma en femfaldig ökning av antalet snabbladdare i Europa till 2025. Genom vårt samarbete med E.ON kan de flexibla snabbladdningsstationerna som utvecklats och producerats av Volkswagen Group Components tas i bruk. De är idealiska för att stödja den snabba expansionen av laddinfrastrukturen, eftersom tid och kostnad för installationen är minimal, säger Thomas Schmall, Volkswagen Group Components.

En vanlig laddningsstation kan också mycket enkelt uppgraderas till Booster, som därför lämpar sig väl för snabb och kostnadseffektiv utökning till nya platser. Installationen är enkel: placera den, anslut den, konfigurera den online – en “plug-and-play”-laddningsstation. Det behövs inga dyra anpassningar till infrastruktur eller anläggningsarbeten. Allt detta gör snabbladdning enkel, prisvärd och möjlig var som helst.

Med Booster är E.ON det första företaget som erbjuder sina tyska kunder en lösning som denna, omedelbart tillgänglig.