El-dragbil framme i Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamns eldrivna nytillskott i maskinparken går under smeknamnet Elinor. Nu väntar utbildning för hamnens personal innan dragbilen kan rulla i produktionen. Foto: Pressbild Helsingborgs Hamn

Nu är den här, Helsingborgs Hamns och troligen Sveriges första el-dragbil i hamnproduktion. Ytterligare tre eldrivna dragbilar väntas inom kort, fordon med minimal klimatpåverkan, allt i linje med målet att vara Sveriges mest hållbara hamn 2022.

Som ett led i hamnens hållbarhetsresa rullar idag den första av fyra el-dragbilar, eller terminaltraktorer som de också kallas, in i hamnen i Helsingborg. Leveransen var planerad vid årsskiftet 2020/2021, men har blivit försenad på grund av komponentbrist och rådande pandemiomständigheter.

– Vi har äntligen fått ett av de första exemplaren av andra generationens el-dragbilar. Samma fordon av första generationen används idag på flygplatser, men jag tror vi är första hamn i Sverige med att börja använda elektriska dragbilar inom hamnverksamhet och vi är mycket förväntansfulla inför driftsättning, säger Bart Steijaert, vd Helsingborgs Hamn.

El-dragbilen är tillverkad av Terberg, ett holländskt företag som specialiserar sig på hamn- och terminalfordon. Prestandan på den nya andra generations el-dragbilen är jämförbar med kapaciteten hos en traditionell dieseldriven dragbil. En av de stora fördelarna med den nya el-dragbilen är, förutom miljö- och utsläpps aspekterna, en tystare och mer ergonomisk arbetsmiljö för hamnens stuveriarbetare, både för dem som arbetar i som utanför fordonet.

El-infrastrukturen, i form av snabbladdningsstationer, har installerats av ABB och är på plats i hamnen för att tillgodose elförsörjningen av de nya dragbilarna. Simulationer har gjorts på hur el-dragbilarna kommer att fungera i praktiken med laddningsmönster som naturligt följer personalens pauser.

De kommande dagarna ska berörd personal utbildas innan hamnens nytillskott kan rulla ut i produktion.

– Vi kommer att uppdatera våra säkerhetsrutiner i och med el-driften, jag ser även att det kommer ställas nya krav på truck-teknikerna i omställningen till elfordon. Även den dagliga tillsynen av maskinerna måste anpassas för de nya dragbilarna, berättar Mats Lundqvist, tekniker på Helsingborgs Hamns truckverkstad.

Den nya el-dragbilen kommer inom kort få sällskap av den andra dragbilen som hamnen hoppas få inom endast några veckor, sedan ytterligare två under året.