Elbilister eniga om laddplatsregler

En ny undersökning visar att svenska elbilister är eniga om flera oskrivna regler vid laddstationer – men åsikterna går isär om laddningsgränser.
Vilka regler gäller egentligen vid publika laddstationer? En ny undersökning från Circle K och Kantar Media visar att många elbilsförare är överens om vissa oskrivna regler, men att det fortfarande råder delade meningar i vissa frågor. Två av de tydligaste normerna är att fossildrivna bilar inte ska parkera på laddplatser och att elbilar ska flyttas direkt efter full laddning om det är kö.
Enligt undersökningen anser 82 procent att bilar som inte kan ladda bör bötfällas om de tar upp en laddplats. Dessutom tycker 81 procent att man ska flytta bilen direkt när laddningen är klar vid köbildning. Erika Albansson Söderlund, kommunikationschef på Circle K Sverige, bekräftar att detta är praxis bland många elbilsförare men påpekar att nya elbilsägare kan ha svårt att veta vad som gäller.
– Jag kör själv elbil och skriver under på dessa båda oskrivna regler. Det är naturligt att sådana regler etableras, men det kan vara svårt för nya elbilsägare att veta vad som gäller. Under extra trafikintensiva perioder, såsom sportlovsveckorna som vi är mitt inne i, så är det såklart bra om man använder lite vanligt sunt förnuft för att undvika onödig friktion, säger hon.
Behövs tydligare kösystem?
Frågan om ett kösystem vid laddstationer delar elbilsförarna. Hälften av de tillfrågade (50 %) anser att ett tydligt system bör införas, medan 13 procent tycker att det fungerar ändå.
En av de mest omdebatterade frågorna gäller hur mycket man får ladda när det är kö. Laddningen från 80 till 100 procent tar betydligt längre tid än de första 80 procenten, vilket har lett till en informell regel att avsluta laddningen vid 80 procent. Trots detta är åsikterna splittrade: 31 procent anser att begränsningen bör gälla, 32 procent menar att man ska få ladda så länge man vill och 21 procent är osäkra.
Erika Albansson Söderlund tror att laddteknikens utveckling kan påverka dessa utmaningar framöver.
– I takt med att tekniken utvecklas och laddhastigheten ökar kommer dessa utmaningar sannolikt att förändras. Det är en av anledningarna till att vi satsar på ultrasnabba laddare med hög effekt, liksom många laddpunkter på varje ställe. För att förenkla ytterligare kan man även i appen se laddstatus på laddande bilar, säger hon.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Medias webbpanel under perioden 3–14 mars 2024. Totalt deltog 502 personer i åldern 18–79 år som äger eller kör elbil eller hybrid. Deltagarna valdes slumpmässigt för att spegla ett riksrepresentativt urval.