Eldriven debut för team Swecon i Gotland Grand National

Bild: Swecon

Team Swecon i Stark Future debuterar med eldrivna motorcyklar i Gotland Grand National, med världsstjärnor som Blazusiak och Karlsson.

I en banbrytande satsning kommer Team Swecon i samarbete med elmotorcykeltillverkaren Stark Future att debutera i Gotland Grand National (GGN) med eldrivna motorcyklar. Med tre världsstjärnor bakom styret siktar teamet på att utmana den traditionella enduroscenen och visa att eldriven racing är redo att möta de tuffaste tävlingarna.

Teamets uppställning för GGN, som äger rum i slutet av oktober, består av den sexfaldige världsmästaren i SuperEnduro Taddy Blazusiak, hard enduro-specialisten Eddie Karlsson och debutanten Anna Palander. Den sistnämnda gör ett spännande karriärbyte från mekaniker i eldriven rallycross till förare i världens största endurotävling. Palander har tidigare agerat mekaniker för Klara Andersson i det Swecon-supportade FIA World Rallycross Championship.

— Vi är mycket stolta över att få se Anna debutera på en Stark VARG på Gotland, men vårt hopp om framskjutna placeringar står självklart till endurostjärnorna Eddie Karlsson och Taddy Blazusiak i elitklassen, säger Fredrik Rigö, ansvarig för varumärkessamarbeten på Swecon.

Elmotorcyklar redo för utmaningen

Teamet kommer att tävla på Stark VARG, en helelektrisk motorcykel på 118 kg med en effekt på 80 hästkrafter och ett vridmoment på imponerande 938 Nm. Med en kolfiberlindad motor som når 14 200 varv per minut är detta en av de mest avancerade elcyklarna på marknaden. GGNtuffa terräng och utmanande förhållanden kommer att bli ett ultimat test för cyklarna, där teamet vill visa att eldrift kan prestera i en av motorsportens mest extrema miljöer.

— Vi kliver in på okänt territorium med den här tävlingen, och det är det som gör det så spännande. Våra förare är här för att njuta av utmaningen och för att lära sig. Det handlar om passion och uthållighet, säger Anton Wass, VD och grundare av Stark Future, som själv ska delta i motionsklassen på en Stark VARG.

Jämställdhet och hållbarhet i fokus

Gotland Grand National domineras traditionellt av män, men arrangören strävar efter att öka andelen kvinnliga deltagare. Årets mål är att tredubbla antalet kvinnor på startlinjen, från 100 till 300. Swecons och Stark Futures satsning på en eldriven debut bidrar inte bara till en hållbar motorsport utan stärker också jämställdhetsmålen inom tävlingen.

— Att Swecon och Stark Future ställer upp i GGN ökar inte bara fokuset på hållbar eldrift, utan också på att främja fler kvinnor i motorsporten, säger Fredrik Rigö.

Ett hållbart partnerskap

Förutom att delta i själva tävlingen är Swecon, tillsammans med Stark Future, officiell partner till Gotland Grand National. De bidrar med maskiner från Volvo Construction Equipment för att bygga och underhålla banan, samt att sponsra batteribytesstationer för elklassen, vilket är en del av Swecons bredare engagemang för hållbarhet inom motorsporten.

Tillsammans med tiltrotatortillverkaren Engcon, som även är partner i Swecons satsning på rallycross-VM, säkerställer de att banan på Gotland Grand National är redo för eldrivna motorcyklar och en ny era av hållbar racing.

Med starka profiler och innovativ teknik på plats ser Team Swecon i Stark Future fram emot att sätta elektrisk racing i rampljuset på Gotland Grand National 2.0.