De första prototyperna av eActros som dragbil för fjärrtrafik är nu byggda. Bild: Mercedez-Benz

Eldriven trailerdragare från Mercedes

Mercedes-Benz har byggt de första prototyperna av en kommande fjärrversion av eldrivna eActros. Lastbilen blir en trailerdragare för 40-tons ekipage och ska ha en räckvidd på ca 50 mil. Den kommer också att få stöd för så kallad ”Megawatt laddning”.

Intresset för eldrivna lastbilar växer kraftigt och Mercedes-Benz släpper nyheter på löpande band. Lagom till att de första exemplaren av eActros för distribution kommit i trafik i Sverige är de första prototyperna av fjärrversionen eActros LongHaul klara.

Distributionsversionen byggs på boogiechassi med upp till 27 tons totalvikt och 40 mils räckvidd. LongHaulversionen blir en trailerdragare som är anpassad för den internationella totalvikten på trailerekipage på 40 ton. Bilen ska klara ca 50 mil på en laddning och ska vara klar för serieproduktion 2024.

eActros LongHaul kommer att få stöd för så kallad ”Megawatt charging”. Megawatt Charging System (MCS) är ett nytt laddsystem för tunga fordon som ska göra det möjligt att ladda med upp till ca 3,75 Megawatt eller 3,750 KW. Tio gånger mer än dagens snabbladdare.

Daimler (Mercedes-Benz), Traton (Scania och MAN) samt Volvo samarbetar för att skapa ett publikt nätverk av dessa snabbladdare som transportörer kan använda oavsett lastbilsmärke. Fyra laddplatser i Tyskland är redan projekterade för att testa systemet i verklig användning.