Bild: ELONROAD

Elonroad och VINCI Group elektrifierar Paris motorväg

I ett banbrytande samarbete mellan svenskbaserade Elonroad och europeiska byggjätten VINCI Group, ska 2 km av A10-motorvägen vid Paris elektrifieras. Projektet, som går under namnet “Charge as you drive”, är en världspremiär för Elonroads konduktiva teknik och kommer att pågå i tre år, med start i september 2023.

VINCI Group, som är en av Europas största byggbolag samt en framstående motorvägsoperatör genom VINCI Autoroutes, leder det ambitiösa projektet. Detta kommer att implementera två ultramoderna teknologier: ett induktionsbaserat system och Elonroads markbaserade skena som tillåter konduktiv laddning. Dessa teknologier kan användas med en rad olika fordonstyper och möjliggör både statisk och dynamisk laddning.

Karin Ebbinghaus, VD för Elonroad, uttrycker entusiasm över samarbetet och pekar på dess betydelse för den gröna omställningen. “Det är fantastiskt att se två av världens ledande länder inom den gröna omställningen, Sverige och Frankrike, samarbeta för att förverkliga elvägar. Nyckeln till framgång är europeiskt samarbete.”

Projektet är inte bara en milstolpe för Elonroad, utan markerar även företagets etablering på den franska marknaden. Detta sker mot bakgrund av en nationell ambition att bygga elvägar på alla större vägar i Frankrike, med målet att uppnå 5000 km till 2030 och 9000 km till 2035. En framgångsrik genomförande av denna plan skulle kunna resultera i mindre batterier i samtliga personbilar, vilket i sin tur optimerar teknikens potential.

Louis de Pasquier, ansvarig för elektrifiering på VINCI Autoroutes, tackar den franska regeringen och BPIFrance för deras ekonomiska stöd till projektet. Han uttrycker stor optimism inför samarbetet och dess bidrag till en hållbar och effektiv framtid inom vägtransport.

Pilotprojektet kommer att demonstrera Elonroads teknologis unika fördelar genom att möjliggöra automatisk laddning av en hel-elektrisk lastbil och överföra mer än 350 kW vid 90 km/h på motorväg A10. Dessutom kommer tekniken visa att den kan ladda en lastbil i 90 km/h, samt en skåpbil och två bilar i 130 km/h samtidigt.

Nicolas Hautière, ansvarig för komponent- och systemutvecklingsavdelningen vid Gustave Eiffel-universitetet, framhåller att en framgångsrik utrullning av “Gen 2”-teknologin skulle kunna sänka kostnaderna för elektriska fordon med minst 25%, samtidigt som det skapar jobb och industriell produktion i Frankrike.

Detta spännande projekt är ett steg mot en mer hållbar transportframtid, där de miljömässiga fördelarna går hand i hand med ekonomisk effektivitet och industriell utveckling.