Enbart laddbara bilar i Volvo Car Mobilitys bildelningstjänst M från 2022

Foto: Volvo cars

Volvo Car Mobilitys bildelningstjänst M tar ett stort kliv mot en hållbar framtid genom att enbart ha elbilar och laddhybrider i sin flotta från 2022.

– Vi är övertygade om att delning av elektriska bilar kommer att vara en av huvudnycklarna till hållbar mobilitet i framtidens städer. Beslutet att snabbt fasa ut bilar med enbart förbränningsmotor, och öka andelen laddbara bilar i flottan från 30 procent till 100 procent, är helt i linje med vår vision att driva utvecklingen mot ett mer medvetet sätt att använda bilar, säger Erik Jivmark, VD på Volvo Car Mobility.

M har tagit fram en smart och intuitiv teknisk plattform som sätter en ny standard för delad mobilitet. Genom att följa kundernas beteenden kan tillgängligheten på bilar baseras på datadrivna beslut.

Övergången till en bilflotta med enbart laddbara bilar kommer att vara klar under våren 2022. Företagets kunder kommer då att kunna välja mellan modeller som antingen är helt eldrivna eller laddhybrider. På så sätt skapar företaget ett erbjudande med utpräglat hållbarhetsfokus.

– Med delad tillgång till laddbara bilar bidrar våra kunder till minskade koldioxidutsläpp samtidigt som det blir färre bilar på gatorna. Kunderna behöver inte investera i egna elbilar och enligt en färsk rapport från CapGemini Inventersätter var och en av våra delade bilar åtta individuellt ägda fordon, säger Steinar Danielsen, som är ansvarig för hållbarhet vid Volvo Car Mobility.

Boende i innerstäderna som hyr sin parkeringsplats lyfter ofta fram bristen på laddmöjligheter som ett av de största hindren för att skaffa en eldriven bil. M gör steget enkelt genom att erbjuda ett alternativ eldrivna bilar och laddning tillgänglig för alla kunder.

För att bygga upp kunskap om vad som behövs för att gå över till elbilar med en oförändrat förstklassig kundupplevelse har M rullat ut en pilot med fullelektriska bilar i Stockholm.

– Vi vet att våra kunder gärna vill gå över till att köra eldrivna bilar, men laddinfrastrukturen måste förbättras för att få upp farten. Här måste beslutsfattare, stadsutvecklare och företag som M samarbeta för att skapa gynnsamma laddmöjligheter som sätter fart på övergången till bildelning med eldrivna fordon, säger Steinar Danielsen. Han avslutar:

– Många stadsmänniskor har en passion för att prova på nya mobilitetsmöjligheter och vi på M vill bidra till en hållbar framtid där allt fler bilar delas mellan flera användare. En eldriven bilflotta tar oss ett steg närmare målet.