Ford förbättrar räckvidden
Ford förbättrar räckvidden samtidigt som passagerarna håller sig varma i elbilarna.
Vilket är det mest energieffektiva sättet att hålla sig varm? När kostnaderna för att värma upp våra hem stiger är det en fråga många människor ställer sig. Fords ingenjörer fick i uppdrag att besvara samma fråga som en del av ett projekt för att förbättra räckvidden för elbilar.
När det gäller uppvärmning av elbilar kan varm luft blåsas in i kupén med hjälp av luftkonditionering. Alternativet är att värma upp olika ytor inne i kupén, ytor som passagerare kommer i direktkontakt med, eller paneler som strålar värme mot förare och passagerare.
Båda kräver batterikraft, men ingenjörerna upptäckte att med uppvärmningsytor kunde energiförbrukningen för kupéuppvärmning minskas med 13 procent jämfört med vanlig luftkonditionering och elbilens räckvidd förlängdes med fem procent. Det är en skillnad som årligen kan ge hundratals extra kilometer.
“Vi vet alla om att när dörr eller fönster öppnas när det är kallare ute, sjunker temperaturen inuti en bil. Detta gäller särskilt för skåpbilar eftersom förare gör frekventa stopp och värmen som genereras via luftkonditioneringen förloras snabbare, medan uppvärmda ytor förblir varma”, säger Markus Espig, systemingenjör, Propulsion Systems Engineering, Ford Research and Innovation Centre Europe. “Att minska energianvändningen förbättrar inte bara räckvidden, det minskar också kostnaderna och hjälper till att se till att sättet vi reser på är mer hållbart.”
Forskningen utfördes som en del av EU-kommissionens projekt Connected Electric Vehicle Optimized for Life, Value, Efficiency and Range (CEVOLVER) som pågick från oktober 2018 till oktober 2022. Projektet utformades för att informera om hur nya elbilar byggs och hjälper till att skapa mjukvaruuppdateringar för elbilar som redan är på vägarna. Resultaten från värmehanteringstesten har gett ny kunskap till Fords fortsatta utveckling av framtida bilar.
Från 2026 planerar Ford i Europa att sälja 600 000 elbilar årligen, vilket stöder det globala målet om en årlig produktion på över två miljoner elbilar.
Hur testet utfördes
Ingenjörer utrustade en helelektrisk Ford E-Transit med uppvärmda armstöd, golvmattor, dörrpaneler, solskydd och en panel under ratten. Testet omfattade paketleveranser, specialvaruleveranser och en hantverkares arbete 35 mil bort, på vägar i och runt Köln, Tyskland. Testerna ägde rum på vintern och sommaren, på torra och våta vägar, och i kraftigt regn och blåst, vilket återspeglar Fords omfattande erfarenhet av transportbilsköpares behov.
Forskningen visade också att förändringar i väder, trafik och vägförhållanden kan påverka räckvidden. Att inkludera dessa data i räckviddskalkylatorn kan hjälpa till att förutsäga räckvidden mer exakt i realtid. För kommersiella fordonsflottor kan dessa aggregerade kördata användas som en “prediktor” för att uppskatta energibehovet för en specifik rutt.
Ytterligare teknologier som testats av Fords ingenjörer och som kan erbjuda betydande energi- och tidsbesparande förbättringar inkluderar:
• En värmeväxlare som tar värmeavfall från den elektriska drivenheten och använder den för att värma upp kupén och/eller batteripaketet
• Ett batterikylningssystem som möjliggör effektiv kylning och förkonditionering av batteripaketet
• Eco-routing i kombination med säker laddning beräknar den optimala rutten, inklusive laddningsstoppen, för att få ut det mesta av bilens räckvidd
• Smart snabbladdning förkyler eller förvärmer batteriet inför nästa snabbladdningstillfälle
• Drivlinans förvärmning- eller kylfunktion håller komponenterna i den elektriska drivenheten vid den mest energioptimala temperaturen
CEVOLVER-forskningen följer också Fords tester av hur energiförbrukningen kan minskas på elbilar, till exempel genom att använda innerbelysning för att få kupén att kännas svalare eller varmare. Avancerad energibesparande teknik som kommer på framtida elbilar från Ford inkluderar den ånginsprutade värmepumpen på den nya helelektriska Ford E-Transit Custom.
Utöver att utveckla framtida räckviddsförbättrande teknologier så erbjuder Ford redan en rad användbara funktioner för att maximera effektiviteten hos sina existerande elbilar. Mustang Mach-E och E-Transit erbjuder schemalagd förvärmning för att optimera kupén och batteriets temperatur medan de fortfarande är inkopplade i laddboxen. Bilen förbereder inför den avgångstid som föraren har förbestämt automatiskt rätt temperatur beroende på de yttre väderförhållandena. Ford uppskattar att en halvladdad E-Transit med en yttre temperatur på 0° grader kommer att behålla 75 procent av sin räckvidd om den förvärms, jämfört med 66 procent utan. Fords elbilar erbjuder också valbara körlägen för att minska energibehovet för ökad räckvidd, samt möjligheten att återhämta energi vid inbromsning.