Ford presenterar den nya, helt elektriska E-Transit Custom
Nya E-Transit Custom, den helt elektriska versionen av Europas mest sålda transportbil, är designad från grunden för att leverera mer produktivitet till kunder i mellansegmentet för transportbilar.
Inspirerad av insikter från små och medelstora företag har E-Transit Custom utvecklats för att erbjuda innovativa kundupplevelser baserade på molnuppkoppling och digital teknik – genom Ford Power-Up-programvaruuppdateringar under hela fordonets livstid.
Nästa generations batteriteknik möjliggör en räckvidd på 380 km och 125 kW snabbladdningsförmåga.
För att maximera produktiviteten under arbetsdagen erbjuder E-Transit Custom nya lösningar för multi-drop-leveranser och åtkomst till förarhytten. Hytten är också ett arbetsnav, med 5G-uppkoppling och en flexibel arbetsyta inklusive smarta funktioner som en ratt som fälls ihop för att bli en ergonomisk hållare för bärbara datorer och surfplattor.
Digital innovation kombineras med kompromisslös last- och dragförmåga. E-Transit Custom lastar upp till 1 100 kg, har ett lägre lastgolv för enklare åtkomst och en maximal dragkapacitet på 2 000 kg. Delad bakaxel och klassledande motorkraft bidrar till att ge kunderna en ny nivå av körupplevelse.
Ford har nyligen lanserat den helelektriska E-Transit, som redan har sålt över 8 300 enheter, och E-Transit Custom är en av fyra nya elektriska transportbilar från Ford som kommer till Europa 2024. E-Transit Custom kommer att byggas av Ford Otosan i Kocaeli, Turkiet, och ska starta produktion hösten 2023.
Helelektrisk kraft med kompromisslös kapacitet
E-Transit Customs nya helt elektriska drivlina designades för att hjälpa småföretag och egenföretagare att ställa om från dieselmotorer till en elektrifierad verksamhet.
E-Transit Customs 400-volts, 74 kWh batteripaket använder avancerade 82 Ah-celler av samma typ som i pickupen Ford F-150 Lightning för att leverera 12 procent mer energitäthet än E-Transit. Batteriet möjliggör en räckvidd på upp till 380 km – över fyra gånger den genomsnittliga körsträckan som förare av mellanstora skåpbilar kör, enligt Fords data.
Kunder kan välja mellan 100 kW eller 160 kW (135 hk eller 217 hk) motoreffekter för att passa deras behov. Båda motorer erbjuder ett klassledande vridmoment på 415 Nm. Motorn är monterad direkt på fordonets bakre golv, vilket tar bort behovet av en dedikerad underram, och roteras 90 grader för att maximera lastutrymmet och minska vikten och komplexiteten. Den kraftfulla elektriska drivlinan ger en klassledande dragkapacitet på upp till 2 000 kg, vilket betyder att E-Transit Custom kan ersätta dieselfordon i roller som ingen annan helelektrisk skåpbil kan matcha. En infällbar dragkrok som tillval kan monteras för mer bekvämlighet.
E-Transit Custom är det första elektriska fordonet någonsin som använder ånginsprutad värmepumpsteknik för att värma och kyla kabinen, monterad som standard på alla fordon. Detta nya system är designat för att ge förbättrad energieffektivitet för optimal räckvidd.
Bilen kommer med ett nytt bromssystem med fokus på energieffektivitet som möjliggör enpedalskörning. Systemet blandar friktionsbromsning med regenerativ bromsning som ger energi under retardation för att fylla på batteriet för extra räckvidd. Förare kan stanna bilen utan att använda bromspedalen i enpedals-läget Systemet är utformat för att använda friktionsbromsarna tillräckligt ofta för att förhindra att skivorna rostar.
Enkel snabbladdning
E-Transit Customs 11 kW AC inbyggda trefas-laddare kan ladda batteriet fullt på 7,2 timmar, så förare kan ladda bilen över nattning efter ett arbetspass. Under hektiska dagar kan de avläsa aktuellt laddningstillstånd med hjälp av FordPass-appen.
E-Transit Custom stöder även DC-snabbladdning upp till 125 kW, där det tar 41 minuter att ladda från 15 till 80 procent. En ny laddningsprofil möjliggör snabba påfyllningar; i laboratorietester levererade systemet nästan 38 km räckvidd på bara 5 minuter med en 125 kW laddare. Kunder har tillgång till Blue Oval Charge Network – Europas största laddningsnätverk med över 300 000 laddare.
Mer än 30 separata moduler kan ta emot over-the-air uppdateringar för Ford Power-Up. Dessa kan hjälpa till att förbättra fordonets prestanda, leverera kvalitetsuppgraderingar, uppdatera befintliga funktioner och lägga till helt nya funktioner och möjligheter. De flesta uppdateringar slutförs på mindre än två minuter och kan schemaläggas för att undvika driftstopp. En garanti på åtta år och 160 000 km täcker alla högspänningskomponenter, vilket ger trygghet för köpare och optimala restvärden för leasingkunder samt de som avvecklar fordonsparken före åtta års ägande.
Designad för att ge en oöverträffad kundupplevelse
Små företag använder sina skåpbilars förarhytter som kontor och lunchplatser varje dag, och detaljerade kundinspel via designlabbet D-Ford har gjort E-Transit Custom bättre än någonsin att stödja detta. En ny, lutande ratt är ingår i Mobile Office-tillvalspaketet och kan bli ett ergonomiskt stativ för surfplattor och bärbara datorer samt ett platt bord för att göra skrivandet och lunchrasterna bekvämare. Paketet innehåller också dimbara LED interörljus och säker förvaring för dokument och enheter.
Förare av budbilar kan göra upp till 200 stopp och leverera 500 artiklar per dag, där varje leverans är en kamp mot klockan. Delivery Assist hjälper till att automatisera de små, upprepade åtgärder som ett sådant schema kräver för att förbättra tillförlitlighet och sinnesfrid. När den är påslagen, aktiveras Delivery Assist när föraren växlar till parkering. E-Transit Custom tänder automatiskt sina varningsblinkers, stänger alla öppna fönster och låser dörren när föraren lämnar bilen. Sidolastdörren öppnas när föraren viftar foten under den och låses automatiskt när föraren går iväg för att leverera paket. Vid återkomst kan föraren nyckellöst gå in och starta fordonet. Varningsblinkers släcks och fönstren återgår till sin tidigare position.
Digital Key är utformad för att förenkla komplex nyckelhantering och fungerar precis som ett hotellnyckelkort. Operatörer kan fjärrtilldela nycklar till människor och fordon istället för att lägga tid och pengar på att kopiera, hantera och ersätta nycklar.
Precis som på E-Transit är ProPower Onboard tillgänglig för att leverera ström upp till 2,3 kW via ett eluttag i lastutrymmet. Det räcker för att driva verktyg, lampor och enheter med hjälp av bilens högspänningsbatteri.
Ny plattform, ny nivå av kundfokus
Varje företags transportbil är deras egna reklampelare. E-Transit Customs självsäkra design med nya proportioner och LED-belysning med distinkta ljusfält sätter en ny standard för mellanstora transportbilar. För att maximera räckvidden utvecklades det platta golvet, den unika grillen, den vindanpassade hjuldesignen och till och med bakljusens form med över 800 olika aerodynamiska simuleringar, vilket ger en förminskning av luftmotståndet (CdA) på över 10 procent jämfört med förra generationens Transit Custom.
Lastgolvet har sänkts jämfört med den utgående modellen för att underlätta lastning och åtkomst till hytten. Fords ingenjörer har utförligt analyserat förpackningar, material, säkerhet och vikt för att skapa en struktur som integrerar batteriet i lastgolvet, vilket eliminerar behovet av separata krockstrukturer. Andra underredeskomponenter är krymplindade runt batteriet för optimalt utrymme och vikteffektivitet.
E-Transit Customs totala höjd är nu under två meter för att underlätta åtkomst i höjdbegränsade områden som flervåningsparkeringar, garage och underjordiska lastkajer. En klassledande sidolastdörrsöppning gör lastningen ännu enklare och ett nytt steg gör det enkelt att stiga in i lastutrymmet.
E-Transit Custom som skåpbil erbjuder lastvolymer från 5,8 till 9,0 m3, med nyttolast på upp till 1 100 kg och en maximal lastlängd på 3 450 mm. Dubbelhytt och kombivarianter finns också tillgängliga, alla med kort eller lång hjulbas och lågt eller högt tak.
Precis som på den större E-Transit är alla E-Transit Custom skåpbilar utrustade med individuell hjulupphängning bak för att bidra till lägre golvhöjd och förbättra styrprecision, hantering och grepp. Framhjulen och fjäderbenstornen har också flyttats längre fram, vilket resulterat i förbättrat fotutrymme och fotstöd framtill, samt ett kortare främre överhäng för säkrare parkering och manövrering.
E-Transit Customs standardpaket med förarassistanssystem kan potentiellt sänka stilleståndstider, reparationskostnader och försäkringspremier genom att minska sannolikheten och mildra svårighetsgraden av kollisioner. Systemen omfattar Pre-Collision Assist, Lane-Keeping System, Driver Alert, farthållare med justerbar hastighetsbegränsare, Trafikskyltsigenkänning, Intelligent Speed Assist, Wrong Way Alert, främre och bakre parkeringssensorer och en 360 graders kamera.
Högteknologisk interiör passar alla yrken
E-Transit Custom erbjuder en rymligare förarhytt och säkrare förvaring jämfört med den utgående modellen. Växelväljaren, den elektroniska handbromsen och rattens placering kombineras för att underlätta tillgång från alla håll – vilket är värdefullt för förare som parkerar i trånga utrymmen och som vill undvika att kliva ut i biltrafik. Ford är också först i segmentet med att introducera en takmonterad krockkudde för mer generös förvaring av laptops och andra enheter, som nu kan monteras närmare föraren med industristandardiserade AMPS-fästen.
Varje E-Transit Custom är utrustad med en 13-tums liggande pekskärm vinklad mot föraren för enkel användning, samt Fords avancerade SYNC 4 kommunikations- och infotainmentsystem som drivs av ett nytt 5G-modem för supersnabb anslutning.
Eftersom skåpbilsförare ofta sitter ensamma i förarhytten, har värme- och ventilationssystemet ett nytt Driver Focus-läge med sensorer för att rikta luftflödet endast till upptagna säten. En intelligent vindruta, som först introducerades på Ford Kuga, övervakar temperatur och luftfuktighet och gör automatiskt små värme- och luftflödesändringar för förbättrad effektivitet och användarvänlighet.
Alla E-Transit Custom-varianter kommer att byggas av Ford Otosan – Fords joint venture i Turkiet – i en helt ny fabrik på företagets Yeniköy-anläggning, som är en del av en tidigare investering på 2 miljarder euro. Fabriken har toppmoderna tillverknings- och batterimonteringsanläggningar som stärker Ford Otosan som ledare för transportbilsproduktion i Europa. Vid sidan av viktiga investeringar i solenergi och energieffektivitet, är den nya fabriken en del av Ford Otosans plan att uppnå koldioxidneutralitet i alla anläggningar i Turkiet till 2030.