Ford Pro ökar elbilars räckvidd i kyla

Fords nya värmepumpsteknik ökar räckvidden i kalla temperaturer. Tester visar en förbättring på upp till 10 procent för eldrivna transportbilar.
Kalla vintermorgnar och långa nattskift är vardag för många företagare och yrkeschaufförer. Att köra elbil i minusgrader har länge varit en utmaning, men Ford Pro har nu tagit fram en lösning som minskar energiförbrukningen och förlänger räckvidden. Med en ny patenterad värmepumpsteknik kan E-Transit Custom, E-Tourneo Custom och E-Transit med utökad räckvidd köra längre på en laddning – även i sträng kyla.
Den innovativa ånginsprutade värmepumpen (VIHP) använder värmeenergi från utomhusluften, även vid temperaturer ner mot -10 °C och lägre. Genom att minska behovet av batterikraft för uppvärmning blir både räckvidden längre och kupén behagligare. Tester i både verkliga förhållanden och vindtunnlar har visat en förbättrad räckvidd på mellan 7 och 10 procent jämfört med fordon utan denna teknik.
Energieffektiv teknik för längre körsträckor
Värmepumpar har länge använts för att värma byggnader, men tekniken blir allt vanligare även i elfordon. Genom att använda ett köldmedium som absorberar värme från omgivningen och sedan komprimeras, skapas värme med minimal elektrisk energi.
Fords VIHP skiljer sig från andra system genom ånginsprutningsteknik, vilket gör den mer effektiv både vid uppvärmning och kylning av fordonets interiör. Vid höga utomhustemperaturer kan systemet även kyla kupén utan att belasta batteriet lika mycket som en traditionell luftkonditionering, vilket ytterligare optimerar energiförbrukningen.
Ingo Krolewski, ansvarig för Climate Attribute and Controls på Ford, betonar vikten av att maximera varje kilometer:
– För företag som använder skåpbilar innebär varje kilometer som körs mellan laddningarna mindre stillestånd och mer pengar. Vi jagar varje kilometer för att maximera effektiviteten och göra eldrivna fordonsflottor mer produktiva och kostnadseffektiva för våra hårt arbetande företagskunder, säger Krolewski.
Noggrant testad i extrema förhållanden
För att säkerställa systemets prestanda har Ford genomfört omfattande tester under nästan två års tid. Mer än 100 vindtunneltester och 25 000 kilometer verklig körning har utförts, där fordonen testats i allt från den spanska sommarhettan till -34 °C i finska Lappland.
Denna teknikutveckling är resultatet av ett nära samarbete mellan Fords ingenjörsteam i Storbritannien, Tyskland och USA. Genom att optimera energieffektiviteten i sina eldrivna transportbilar stärker Ford Pro sitt erbjudande till företag som vill minska driftskostnaderna och maximera fordonens produktivitet – oavsett årstid.Ford Pro ökar elbilars räckvidd i kyla