Göteborgs innerstad blir zon för elektrisk körning

Göteborgs innerstad har nu blivit en zon för automatisk elektrisk körning via en ny funktion från BMW. När man kör in i zonen med en laddhybrid kommer bilen automatiskt ställa om till helt elektrisk och utsläppsfri körning med hjälp av geofencing-teknik.

Göteborg bedöms av Miljöförvaltningen ha svårt att nå miljömålen för år 2050.* En av de åtgärder som krävs för att målen ska uppnås är en rejäl minskning av koldioxidutsläppen. För att främja omställningen till utsläppsfri bilkörning har BMW som första biltillverkare i världen utvecklat funktionen eDrive Zones, som nu kommer till Sverige och Göteborg. Med hjälp av så kallad geofencing-teknik kommer laddhybrider, som har både en elektrisk och en vanlig motor, automatiskt ställa om till ren elektrisk körning när de kör in i Göteborgs innerstad.

− Vi är väldigt stolta över att kunna ge Göteborg ännu ett verktyg för att minska utsläppen i innerstaden. Det finns stora fördelar med att göra det smidigare och mer attraktivt att utnyttja elmotorn i de tusentals laddhybrider som finns ute på vägarna. Det har visat sig vara genomgående mer kostnadseffektivt för konsumenten att köra på el i stadsmiljöer, samtidigt som det både minskar buller och koldioxidutsläpp, säger Carl Lindwall, e-Mobility Specialist hos BMW Sverige.

Tekniken bygger på så kallad geofencing, där bilens GPS känner av när man kör in i det fördefinierade området. Området i Göteborg är definierat i samråd med Trafikverket och utgår ifrån de mest trafikerade och utsläppstyngda områdena. Det sträcker sig från södra Hisingen över Älvsborgsbron och Göta Älvbron ner till södra Mölndal.

– Vi har i flera år tittat på hur geofencing kan användas för att tackla utsläppsproblemet i Sverige. Vad som gör denna funktion extra spännande är att det är för personbilar. Tidigare tester i Sverige har gjorts på tyngre trafik som lastbilar och bussar. Så vi är väldigt glada att BMW nu introducerar denna funktion för svenska personbilar, säger Johannes Berg, utredningsledare digitalisering på Trafikverket.

Med hjälp av funktionen håller bilen inte bara reda på att man kör in i en el-zon, utan säkerställer även automatiskt att laddhybriden har tillräckligt med elektrisk räckvidd för att kunna framföras i miljözonerna. Det vill säga om en destination angetts i bilens navigationssystem som ligger inom några av dessa zoner.

Utöver länder som Tyskland, Nederländerna, Frankrike och Belgien finns eDrive-zoner nu i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Men framöver kommer detta att lanseras i ännu fler städer. Tekniken är standard i de senaste laddhybriderna från BMW och finns idag redan tillgänglig för cirka 2500 BMW-bilar i Sverige.