Högsta betyg i Euro NCAP till Subaru Soltera

Helelektrisk Subaru Solterra får femstjärnigt betyg i Euro NCAP

Helelektrisk Subaru Solterra prisbelönt med maximalt femstjärnigt betyg i Euro NCAP* säkerhetstest 2022.

Subaru Europe, dotterbolag till Subaru Corporation, tillkännagav idag att den helt nya Solterra (europeisk specifikation) har uppnått det maximala femstjärniga totalbetyget i 2022 års European New Car Assessment Program (Euro NCAP). Solterra registrerade poäng i alla fyra bedömningsområden (vuxen passagerare, barnpassagerare, sårbara trafikanter, säkerhetsassistent) som ligger över det lägsta tröskelvärdet som krävs.

Den helt nya, helelektriska Subaru Solterra uppnådde det högsta betyg som någonsin uppnåtts av ett Subaru-fordon i Safety Assist*1 i Small Off-Road-klassen, enligt det senaste tillämpliga testet. Den registrerade också de högsta betygen i passagerarstatusövervakning (inkl. förarövervakning och bältespåminnare). Dessutom har den också fått ett mycket högt betyg för AEB Car-to-Car*2 (förkollisionssystem), samtidigt som den presterar bra i sektionerna Emergency Lane Keep Assist, Lane Keep Assist och Human Machine Interface.

Sammantaget presterade AEB-systemet (Autonomous Emergency Braking) bra i kompatibilitetstestning. Helt nya Solterra är utrustad med ett bältespåminnelsesystem, som är monterat som standard på både fram- och baksätet, samt ett system för att upptäcka trötthet för föraren (d.v.s. Driver Monitoring System). Filstödssystemet (d.v.s. Lane Tracing Assist) korrigerar försiktigt fordonets väg om det kör ut ur körfältet och ingriper även i vissa mer kritiska situationer. Ett hastighetsassistanssystem känner av den lokala hastighetsgränsen tack vare Traffic Sign Reader och föraren kan välja att ställa in begränsaren (via Speed Limiter) eller låta systemet göra det automatiskt.

För bedömningsområdet för vuxna personer har den helt nya Solterra uppnått maximal poäng i räddning och befrielse. Dessutom gick den extremt bra i sidokollision och bakre kollision*3.

Testerna visade att medan passagerarutrymmet förblev stabilt i frontal offset-testet, indikerade dummy-avläsningarna ett bra skydd av både föraren och passagerarens knän och lårben. Kontrollen av exkursionen (i vilken utsträckning en kropp kastas till andra sidan av fordonet när den träffas från andra sidan) visade sig vara god. Solterra har en motåtgärd för att lindra skador från passagerare till passagerare vid sådana kollisioner. Systemet presterade bra i Euro NCAP:s test, med bra skydd av passagerarnas huvuden. Tester på framsätena och nackskydden visade på ett bra skydd mot whiplashskador vid en påkörning bakifrån. En geometrisk analys av baksätena visade också på ett bra whiplashskydd. Ett avancerat eCall-system är monterat som larmar räddningstjänsten vid en kollision och ett system som automatiskt bromsar för att förhindra sekundära kollisioner.

För bedömningsområdet Child Occupant har den helt nya Solterra uppnått maximal poäng i krocktestprestanda (både frontal och lateral kollision) baserat på 6 och 10 år gamla barn, såväl som CRS-installation.

Bra eller adekvat skydd tillhandahölls för alla kritiska kroppsregioner under frontal offset- och sidobarriärtesterna, och maximala poäng erhölls i denna del av bedömningen. Den främre passagerarkrockkudden kan kopplas ur så att en bakåtvänd bilbarnstol kan användas i den sittpositionen. Alla typer av bilbarnstolar som Solterra är designade för skulle kunna installeras och inrymmas på rätt sätt.

För bedömningsområdet för sårbara trafikanter fick helt nya Solterra ett mycket högt betyg för AEB Cyclist*4.

Skyddet av huvudet på en påkörd fotgängare var övervägande bra eller adekvat, medan stötfångaren erbjöd ett bra skydd för fotgängares ben tack vare de strategiskt placerade crumble-zonerna. AEB-systemet visade att det kan reagera på såväl utsatta trafikanter som andra fordon. Systemet presterade bra i tester av dess reaktion på fotgängare och cyklister, med kollisioner undviks i de flesta testscenarier.