Helt nya BMW i7: Elektriskt flaggskepp i lyxbilssegmentet

elbilen bmw i7
Nu lanseras helt elektriska BMW i7

BMW 7-serien är en symbol för lyxig körglädje. 45 år efter att den första generationen lanserades kommer nu den första helt elektriska modellen i serien – BMW i7.

Helt nya BMW i7 har typiska signalement från 7-serien men också en ny tolkning av design och lyx. Byggd på samma kombination av sportiga och komfortorienterade köregenskaper, med det exklusiva utrymme som kännetecknar en lyxsedan från BMW, är den helt nya och elektriska BMW i7 den mest kraftfulla varianten av nya 7-serien.

Till skillnad från sin föregångare kommer den nya BMW 7-serien erbjudas med flera olika drivlinor för att passa de olika behoven från kunderna runt om i världen. Tack vare en flexibel produktionslinje kommer samtliga modeller byggas på fabriken i Dingolfing, Tyskland. På den svenska marknden kommer endast de elektriferade modellerna att erbjudas.

Välbekanta proportioner med maximal komfort i baksätet

Nya BMW 7-serie kommer till skillnad från sin föregångare endast med extra lång hjulbas vilket resulterar i förbättrad komfort i baksätet. Fordonet mäter 5391 mm på längden, 1950 mm på bredden, 1544 mm på höjden och hjulbasen på 3215 mm. Spårvidden har också utökats både fram och bak. Dessa proportioner ligger till grund för den storartade och kraftfulla designen. Den höga fronten och baken, samt den distinkta sedanprofilen bidrar också till det lyxiga uttrycket. Som standard har bilen 19″ fälgar, med upp till 22″ som tillval. Den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen säkerställer att bilen elegant kan växla mellan komfort och mer dynamisk körning.

Material och teknik från topphyllan

Sett framifrån har den karakteristiska designen hos de två runda strålkastarna och njurgrillen fått en ny tolkning. De delade strålkastarna med de smala horisontella LED-ljuselementen är placerade högre upp på fronten. Med “Iconic Glow” är positionsljus, varselljus och blinkers omgivna av exklusivt kristallglas. Strax under dessa hittas Matrix LED-enheterna för halvljus och helljus med nya funktioner. De distinkta BMW-njurarna kan också lysas upp – både när bilen står stilla och i rörelse.

I interiören är fokus på en innovativ användarupplevelse med senaste generationen av operativsystemet iDrive. Utöver BMW Curved Display, känd från BMW i4 och BMW iX, ger en ny typ av ljus- och funktionslist på instrumentpanel och dörrar, en extra upplevelse – både visuellt och genom beröring.

BMW i7 är standardutrustad med 4-zons klimatautomatik som styrs av värmepump. Med tillvalet Heat Comfort package ingår värme i armstöd och dörrpaneler fram och bak, under instrumentpanelen fram, mittarmstöd fram och ratten. De uppvärmbara ytorna tillåter en snabbare och mer behaglig uppvärmning av kupen istället för att enbart använda sig av uppvärmning av luften.

Bioskärm med 8K-upplösning

Passagerarutrymmet har både högsta komfort och en ny standard för underhållning. Inställningarna styrs från touchskärmar i dörrsidorna bak. BMW Theater Screen, som fälls ned från taket, kommer med en ultrabred 31-tumsskärm med 32:9 panoramaformat och 8K-upplösning. Skärmen är utrustad med smart TV-funktion och breder ut sig horisontellt över nästan hela interiören. Senare kommer man också kunna använda BMW Curved Display för att titta på Youtube när bilen står stilla.

Till detta kommer en unik ljudupplevelse från Bowers & Wilkins Surround Sound System, utrustad med 4D-teknik, 18 högtalare och effekt på 655 watt. Genom ”Iconic Sounds” komponeras den elektriska ljudbilden av toner från den berömda filmkompositören Hans Zimmer.

Nya BMW 7-serien kommer i en rad exklusiva exteriörfärger, inklusive några speciella varianter som kombinerar två färger, där den övre och nedre delen av karossen har olika färger. Panoramaglastak och konstläder (Veganza) ingår i standardutrustningen. Executive lounge kan väljas till för de som verkligen vill sträcka på benen i baksätet och för maximal komfort går det att beställa bilen med automatiskt öppning och stängning av dörrarna.

För den som sitter bakom ratten i nya BMW 7-serien, bidrar ett antal förarassistentsystem till en komfortabel och säker körupplevelse. Framöver kommer 7-serien även erbjudas med autonoma köregenskaper (nivå 3) för både körning och parkering.

Elektriska flaggskepp

BMW i7 xDrive60 är modellen som svenskar först kommer att stifta bekantskap med. Med en elmotor på framaxeln på 190 kW / 258 hk och en på bakaxeln på 230 kW / 313 hk har bilen en total effekt på 400 kW / 544 hk och ett maximalt vridmoment på 745 Nm. Bilen tar sig från 0-100 på 4,7 sekunder och toppfarten ligger på 240 km/h.

Med en förbrukning (WLTP) på 18,4 kWh till 19,6 kWh, har BMW iX xDrive60 en räckvidd på 590 – 625 km, enligt WLTP. Energin hämtas från högspänningsbatteriet som har en nettokapacitet på 101,7 kW.

Genom AC-laddning på 11 kW laddas batteriet från 10 till 100 procent på 9,5 timmar. Med DC-laddning laddas batteriet från 10 till 80 procent på 34 minuter under optimala förhållanden.

Den uppdaterade laddningskurvan gör att BMW i7 kan nå en räckvidd på 170 km på endast 10 minuters laddning under optimala förhållanden. Egna laddningsprofiler och klimatisering av batteriet bidrar också till effektiv laddning. Batteriets klimatisering kan styras automatiskt genom bilens navigationsdata eller aktiveras av föraren själv.

Under 2023 kommer toppmodellen BMW i7 M70 xDrive, med över 600 elektriska hästkrafter och mer än 1.000 Nm i vridmoment. Denna elektriska modell får bland annat sällskap av laddhybriden BMW M760i xDrive med 571 hk och 800 Nm i vridmoment, med en elektrisk räckvidd på upp till 84 km.

Pris och bokning

BMW i7 xDrive60 lanseras i Europa i november 2022. Svenska återförsäljare öppnar för beställning av modellen idag, med ett utgångspris från 1 580 000 kr.