Klassiska MINI får nytt liv med elektrifierad drivlina

Bild: MINI

Ett dedikerat team av entusiaster vid MINI-fabriken i Oxford förenar nu det förflutna med nuet och framtiden. Klassiska MINI konverteras till elektrisk drift i en reversibel process. Den ursprungliga bensinmotorn ställs på hyllan och förvaras så att bilen senare kan återställas till sitt ursprungliga skick.

Klassikern MINI såg dagens ljus 1959. Skapad under en oljekris, baserad på idén om att spara bränsle och transportera fyra passagerare samt deras bagage, med minsta möjliga utsläpp. Med MINI Recharged får klassiska MINI nytt liv med en elektrifierad drivlina i bilens befintliga skick.

Idén föddes redan innan lanseringen av den elektriska MINI Cooper SE 2019. På bilmässan i New York året innan visade man upp “Classic MINI Electric”; en unik och moderniserad kopia av den klassiska MINI Cooper, där originalmotorn hade ersatts av en elmotor. Reaktionerna var så positiva att ett dedikerat team vid MINI-fabriken i Oxford fortsatte att arbeta med projektet och utvecklade planen för att ge ett liknande erbjudande till ägare av klassiska MINI:s i Storbritannien.

MINI Recharged går i linje med varumärkes framtida strategi, som även innefattar cirkulär ekonomi. Inga nya bilar ska produceras, men de mycket älskade och befintliga bilarna kommer att få ett nytt slags liv i elektrisk anda.

Det historiska arvet bevarat

Noggrann hantering av det historiska originalet är en viktig del av konceptet, därför görs endast reversibla förändringar av bilens konstruktion vid moderniseringen. Varje bils bensinmotor kommer märkas och förvaras på ett lämpligt sätt. Därmed kommer det även vara möjligt att återställa bilen till dess originalskick vid ett senare tillfälle.

Efter moderniseringen får den klassiska MINI sin kraft från en 90 kW elmotor och accelererar fån noll till 100 km/h på cirka nio sekunder. Högspänningsbatteriet kan laddas med en effekt på upp till 6,6 kW och håller tillräckligt med energi för att ge bilen en förväntad räckvidd på runt 160 kilometer. Den karakteristiska centrala instrumentpanelen, känd sedan bilens tidiga dagar, är också uppdaterad för att visa nödvändig information om räckvidd, växelval med mera.

Bilarna som byggs om kräver ingen ny registrering i Storbritannien, men kommer få ett individuellt och unikt nummer. Efter moderniseringen kan klassiska MINI återigen bli en del av stadsbilden i zoner som idag är reserverade för noll- och lågemissionsbilar. Det innebär även att den elektrifierade klassikern kan köra runt på Oxford Street eller Piccadilly Circus i London utan att föraren behöver betala stadens miljöskatt.

Helt elektrisk framtid

Under 2021 levererade MINI totalt 302 114 nya bilar globalt, en ökning med 3,3 procent jämfört med 2020. På global nivå stod de helelektriska modellerna för mer än tio procent av den totala försäljningen och i Sverige var nästan var fjärde registrerad MINI under 2021 en ren elbil.

Den elektriska kärnfamiljen i MINI kommer under de närmaste åren omfatta en ny 3-dörrarsmodell, en ny crossover-modell i småbilssegmentet och en crossover-modell i kompaktsegmentet. Från 2030 och framåt kommer MINI endast att lansera elektriska modeller. Projekt som MINI Recharged visar att det traditionella brittiska företaget, som ägs av BMW Group, tar sitt arv på allvar på väg in i en ny era.