Bild: Morris Garages

MG3 Hybrid+: Ny era i Europa

Helt nya MG3 är en tekniskt avancerad halvkombi med hybrid-teknik i B-segmentet som erbjuder en kombination av både prestanda, effektivitet och förfinade detaljer.

För första gången kommer MG3 att finnas tillgänglig för kunder över hela Europa, efter att enbart erbjudits i Storbritannien. Tre utrustningsnivåer kommer att finnas tillgängliga i Europa vid lanseringen, alla tre på den helt nya Hybrid+ drivlinan. MG:s arbete med detta hybridsystem innebär att ett större batteri installerats och en kraftfullare elmotor, vilket sätter nya standarder inom B-segmentet.

Den nya halvkombin är rymligare än den föregående modellen, samtidigt som den behåller det kompakta fotavtrycket som gjort MG3 så populär i Storbritannien. Med mycket utrustning och utrymme – som matchar de bästa i klassen – erbjuder MG3 Hybrid+ kunderna både praktiskt användande och effektivitet. Precis som övriga modeller inkluderas MG:s generösa nybilsgaranti om 7 år/150 000 km som standard.

– Med alla förutsättningar för att bli ledande inom sin klass kommer helt nya MG3 att erbjuda kunderna en kombination av effektivitet och prestanda med MG:s spännande Hybrid+ drivlina, Aiden He, VD för MG Nordic & Benelux.

Toppmodern Hybrid+ drivlina
MG:s Hybrid+ drivlina gör debut på helt nya MG3 och är det första konventionella, icke-plug-in-hybridsystemet monterat på en MG-modell. I kärnan finns det fem nyckelelement i det nya Hybrid+-systemet: Motor, växellåda, batteri, elmotor och generator.

MG3 gör 0-100 km/h på 8,0 sekunder och en sammanlagd kapacitet på 143 kW ger MG3 Hybrid+ en bränsleförbrukning på på 4,4 l/100 km och 100 g/km CO2 utsläpp. Detta stöttas av ett 1,83 kWh-batteri som möjliggör eldrift, vilket ökar effektiviteten markant.

Helt nya MG3 har en 75 kW 1,5-liters bensinmotor och 100 kW elmotor, samt en separat generatormotor som möjliggör en mängd olika driftlägen för drivlinan. Detta ger inte bara klassledande prestandasiffror för en hybrid halvkombi i B-segmentet, utan möjliggör också flexibel körning oavsett körmiljö. Den kommer även att ha flera olika körlägen.

Enastående teknik och utrustning
Nya MG3 är inte bara effektiv, utan även praktisk då den kommer med mycket interiörutrustning och utrymme. MG3 kommer med tre utrustningsnivåer för europeiska kunder – Standard, Comfort och Luxury. Var och en av dessa kommer att utmana andra B-segmentsmodeller när det gäller teknik och funktioner som erbjuds som standard.

En utmärkande funktion interiört i MG3 är de dubbla skärmarna. Föraren har en 7-tums skärm och det centrala infotainmentsystemet en 10,25-tums skärm. Grafiken och responsen har varit i fokus för MG-ingenjörerna och en rad knappar har behållits på mittkonsolen för att maximera säkerhet och bekvämlighet under körning. Satellitnavigering finns som standard, även Apple CarPlay/Android Auto ingår. MG iSMART som möjliggör att vissa funktioner i bilen kan styras via mobiltelefonen ingår också.

I övrigt ingår bland annat följande utrustning; ljudsystem med sex högtalare och Bluetooth-anslutning, fyra USB-portar och bakre parkeringssensorer och kamera. Högre utrustningsnivåer adderar klädsel i läderstil, nyckelfritt insteg, uppvärmda framsäten och ratt samt 360-graderskamera med bakre parkeringssensorer.

MG3 har också en rad säkerhetssystem som faller under namnet MG-Pilot, det inkluderar bland annat Lane Keep Assist med Lane Departure Warning System, Adaptive Cruise Control, Forward Collision Warning och Traffic Jam Assist.

En ny och modern look
MG3 är både längre och bredare än den modell den ersätter, vilket frigör mer innerutrymme för passagerarna, samt erbjuder det största bagageutrymmet i hybrid B-segmentsklassen. Den finns i sju färger för europeiska kunder: Pebble Black, Dover White, Cosmic Silver, Pastel Yellow, Diamond Red, Hampstead Grey, Como Blue.

Teknisk data

MG3 Hybrid+
DrivlinaHybrid
Motor1,5-liters fyrcylindrig bensinmotor
Motoreffekt (kW)75 (max)
Motorns vridmoment (Nm)128 (max)
Elmotoreffekt (kW)100 (max)
Elmotorns vridmoment (Nm)250 (max)
Kombinerad effekt – (kW)143 (max)
VäxellådaTreväxlad automatlåda
Batteriets kapacitet1,83 kWh – 350 V
DrivhjulFram
Maxhastighet (km/h)170
0-100 km/h (sekunder)8.0
80-120 km/h (sekunder)5.0
CO2 (g/km)100*
Bränsleförbrukning (l/100km)4.4*
Höjd (mm)1,502
Längd (mm)4,113
Bredd (mm)1,797
Hjulbas (mm)2,570
Tjänstevikt (kg)1,285
Bagageutrymme (liter)293
Antal säten5

Ämnen