Multivan som eHybrid – en av många nyheter

Volkswagen multivan
Designskiss av nya Multivan som har världspremiär 10 juni.

Volkswagen Transportbilar skriver ett nytt kapitel i den 35-åriga historien kring modellen Multivan. Med en Multivan som är ny från grunden tillkommer flera efterlängtade nyheter. Att den kommer erbjudas som eHybrid direkt vid marknadsintroduktionen kring årsskiftet är positiva nyheter, inte minst för svenska marknaden där laddhybrider är starkt efterfrågade.

I ett sista pressmeddelanden innan den nya Multivan avtäcks i sin helhet den 10 juni, avslöjas nya detaljer kring generation 7 av den ikoniska folkabussen.

Vardagsresor på 100% el
En helt ny upplevelse i en Multivan: dra ur elkabeln och stäng laddluckan på högra framflygeln, tryck på START-knappen, flytta DSG-växellådans spak (drive-by-wire) till D, tryck på gaspedalen och glid iväg ljudlöst i denna framhjulsdrivna MPV. Räckvidden på el ska räcka för de flestas vardagsbehov. Om maximal med kraft skulle behövas, eller om batteriet tömts, kliver en turbomatad bensinmotor (TSI) in och hjälper till eller tar över framdriften. För den upp till 7-sitsiga Multivan är detta ett optimalt system eftersom det tillåter avgasfria resor i staden, samtidigt som den inte kompromissar med en av sina paradgrenar – möjligheten till bekväma långresor.

Ny bordslösning – flyttbar och multifunktionell
Multivan har i sin drygt 35-årig historia alltid kunnat erbjuda bordslösningar för passagerarna. I nya Multivan är lösningen smartare än någonsin tidigare. Det är kanske till och med fel att kalla det ett bord eftersom det även kan fungera som mittkonsol mellan alla sätesrader, även den främre. Med ett helt plant golv och ett nytt system av glidskenor är det enkelt att flytta bordet eller plocka ut det från bilen om så önskas. I toppen finns tre mugghållare och förvaringsfack. Genom ett tryck på en knapp höjer man bordet och kan komma åt mer förvaringsutrymmen för till exempel leksaker eller stora vattenflaskor. I upphöjt läge kan man samtidigt fälla ut bordsskivor till både vänster och till höger.

MQB-plattformen ger mer utrymme och kraftfullare proportioner
Omisskännligt en Multivan med klassiska designelement från tidigare generationer införlivade i den nya designen. Men nya Multivan har med hjälp av den nya MQB-plattformen fått mer kraftfulla proportioner. En längre hjulbas, en bredare kaross och en något lägre profil ger ett utseende som bekräftar den förbättrade inbyggda kördynamiken. Även med en lägre profil så behåller nya Multivan samma generösa takhöjd för passagerarna som tidigare. Mer så, om man väljer till det nya tillvalet panoramasoltak så får man till och med mer huvudutrymme. Men det är en ny historia, som det kommer berättas mer om när bilen visas upp i juni.