Bild: MINI

Ny elektrisk MINI countryman till sverige

Den senaste upplagan av MINI:s största modell, den tredje generationens Countryman, är på väg att ta sig an de svenska vägarna och kommer, för första gången, att erbjudas som en helelektrisk variant. Det är nu bekräftat att den elektriska MINI Countryman SE ALL4 kommer att lanseras med ett svenskt pris som börjar på 529 400 kronor, inklusive leveransavgifter.

Nya MINI Countryman SE ALL4 signalerar ett självsäkert steg mot framtiden, med en utstrålning som både är robust och äventyrslysten. Fordonets större dimensioner, med en längd på 4 433 mm, bredd på 1 843 mm, och höjd på 1 656 mm, medför förbättrat utrymme och höjd komfort. Det är den största modellen i MINI:s sortiment och den nya versionen lovar att vara en mångsidig kompanjon som klarar av både vardagskörning och utflykter på varierande underlag, allt medan den möjliggör en utsläppsfri körupplevelse.

Den elektriska drivlinan i Countryman SE ALL4 består av två elmotorer, en på varje axel, vilket ger fyrhjulsdrift och en sammanlagd systemeffekt på 230 kW, motsvarande 313 hästkrafter. Med ett vridmoment på 494 Nm kan bilen göra 0-100 km/h på endast 5,6 sekunder, och den elektroniskt begränsade topphastigheten ligger på 180 km/h. Tack vare ett batteri på 66,45 kWh kan bilen, enligt WLTP-standard, ta sig upp till 433 km på en laddning.

Laddningskapaciteten är också imponerande, med möjlighet till AC-laddning upp till 22 kW och DC-snabbladdning på upp till 130 kW, vilket innebär att batteriet kan laddas från 10 till 80 procent på endast en halvtimme under optimala förhållanden. Nya Countryman är dessutom förberedd för Plug & Charge-funktionen, vilket ytterligare förenklar laddningsprocessen.

Den första vågen av bilar förväntas rulla in i Sverige under våren 2024, och en elektrisk instegsversion kallad MINI Countryman E med upp till 462 km räckvidd kommer att lanseras senare samma år.

Inuti bilen utmärker sig en cockpit utrustad med avancerad teknologi och högkvalitativa material. En rund OLED-skärm tar centrum, och den centrala enheten är hjärnan i både infotainment- och assistanssystemen, lätt tillgänglig genom MINI:s nya operativsystem 9 som kan hanteras via både touch och röstassistent.

Komforten är också förbättrad, med extra utrymme för både förare och passagerare. Baksätets flexibilitet erbjuder ett generöst benutrymme eller möjlighet att utöka bagagevolymen, och en elektrisk dragkrok ger kapacitet att dra upp till 1 200 kg. Den som söker en högre automatiseringsnivå kan välja till Driving Assistant Professional som möjliggör delvis automatiserad körning.

Den helt elektriska MINI Countryman SE ALL4 tycks vara en lovande kombination av stil, styrka och hållbarhet, en bil designad för att navigera i landskapet av modern mobilitet och samtidigt erbjuda en utsläppsfri körupplevelse.