Nya BMQ iX – längre räckvidd och mer kraft

Bild: BMW

Nya BMW iX får upp till 25% högre effekt och över 700 km räckvidd. Effektivare batteriteknik och smartare laddning förbättrar körupplevelsen.

Den uppdaterade BMW iX sätter en ny standard för eldrivna Sports Activity Vehicles (SAV) genom längre räckvidd, högre prestanda och förbättrad effektivitet. Beroende på modell är effekten nu upp till 25% högre än tidigare, och räckvidden har ökat med upp till 40%. För första gången når en helt elektrisk BMW en WLTP-räckvidd på över 700 kilometer.

Denna utveckling har möjliggjorts genom förbättringar i drivlineteknik och batterihantering samt användning av kiselkarbidbaserade halvledarkomponenter. Dessa optimerar energiomvandlingen och gör drivlinan mer effektiv, samtidigt som de ökar temperaturtåligheten och prestandan.

Starkare prestanda i alla modellversioner

BMW iX erbjuds i tre modellversioner med markant högre effekt:

  • iX xDrive45: 408 hk (+82 hk), 0–100 km/h på 5,1 sekunder
  • iX xDrive60: 544 hk (+21 hk), 0–100 km/h på 4,6 sekunder
  • iX M70 xDrive: 659 hk, 0–100 km/h på 3,8 sekunder

Toppfarten för iX xDrive45 och iX xDrive60 är begränsad till 200 km/h, medan M70 når 250 km/h.

Ökad batterikapacitet och rekordlång räckvidd

BMW har vidareutvecklat sin battericellsteknik, vilket lett till en avsevärd ökning av energiinnehållet:

  • iX xDrive45: 94,8 kWh, upp till 602 km räckvidd
  • iX xDrive60: 109,1 kWh, upp till 701 km räckvidd
  • iX M70 xDrive: 108,9 kWh, upp till 600 km räckvidd

Effektivitetsförbättringarna har också lett till en upp till 40% längre räckvidd, vilket gör BMW iX till en av de mest långdistanskapabla elbilarna i sitt segment.

Smart återvinning och avancerad värmehantering

BMW iX är utrustad med adaptiv återvinning, där systemet optimerar energiåterföringen beroende på körsituation och trafikinformation. Vid inbromsning eller vid en korsning anpassas återvinningskraften automatiskt för att maximera energiinmatningen i batteriet.

En ny värmepumpsfunktion optimerar temperaturen i kupén och drivlinan, även vid extrema temperaturer mellan -20 och +30 grader. Batteriet kan dessutom förkonditioneras automatiskt inför en snabbladdning, vilket kortar laddningstiden och förbättrar effektiviteten.

Snabbare laddning och smarta hemmalösningar

Alla modellvarianter av nya BMW iX har en kombinerad laddningsenhet (CCU) som möjliggör AC-laddning på upp till 22 kW. På en DC-snabbladdare kan bilen laddas med:

  • iX xDrive45: Upp till 175 kW
  • iX xDrive60 och M70 xDrive: Upp till 195 kW

Med den nya Connected Home Charging-funktionen kan laddningen hemma optimeras baserat på elpriser, solenergi och belastning på elnätet. BMW erbjuder även en ny Wallbox Plus med fjärrstyrning via My BMW App.

Uppdaterad design och lyxig interiör

BMW iX har fått en uppdaterad front med BMW Iconic Glow-njurgrill, som nu har en självläkande yta som minskar risken för repor. M Sport-paketet, som nu finns som tillval, ger bilen en sportigare look med distinkta luftintag och nya M lättmetallfälgar.

Invändigt erbjuder BMW iX en rymlig och lyxig kupé med fokus på hållbara material och minimalistisk design. Nya M-multifunktionsstolar är nu tillgängliga och ger bättre stöd vid sportig körning. Baksätet är 40:20:40 delbart, vilket möjliggör ett bagageutrymme på upp till 1 750 liter.

Tillgänglighet och priser

BMW iX finns tillgänglig för beställning nu, med priser från:

  • iX xDrive45 Charged Edition: 879 000 kr
  • iX xDrive60 Charged Edition: 909 000 kr
  • iX M70 Supercharged Edition: 1 199 000 kr

Med längre räckvidd, förbättrad laddning och högre prestanda befäster BMW iX sin position som en av de mest avancerade eldrivna SUV:arna på marknaden.