Nya eldrivna sedanen EQE från Mercedes-EQ har upp till 66 mils räckvidd. Foto: Mercedes

Nya EQE från Mercedes-EQ

Bara några månader efter premiären för EQS visar nu Mercedes-EQ ännu en modell baserad sin nya elbilsarkitektur. Nya sedanen EQE har många av EQS funktioner men i något mindre format. Den första versionen blir EQE 350 med en effekt på 290 hk (215 kW) och en räckvidd på upp till 66 mil.

EQE har samma rena formspråk som EQS både exteriört och interiört. Svepande linjer och konventionell baklucka på utsidan och den gigantiska 1,4 meter breda LED-skärmen MBUX-Hyperscreen på insidan.

Jämfört med Mercedes-Benz modeller med förbränningsmotor har EQE ungefär samma yttermått som CLS (494 cm lång och 196 cm bred) , medan den erbjuder mer innerutrymme än E-Klass (8 cm längre interiör längd)

Motorn på 292 hk (215 kW)/530 Nm är monterad på bakaxeln och kommande modeller med fyrhjulsdrift kommer att även ha en motor på framaxeln. Förbrukningen anges till 15,7 – 19,3 kWh/100 km. Fler modeller kommer längre fram – bland annat en prestandamodell på ca 680 hk (500 kW)

Batteriet är på 90 kWh och har en kemisk sammansättning av Nickel, kobolt och mangan i förhållandet 8:1:1. Alltså med ett koboltinnehåll på under 10%.

Räckvidden enligt WLTP är 66 mil och bilen kan laddas med upp till 170 kW. Det ger en laddtid vid snabbladdningsstation med rätt kapacitet på ner till 32 minuter (10-80%). Med AC laddbox kan bilen laddas med upp till 22 kW.

Batterstyrningens mjukvara uppdateras löpande via bilen egen uppkoppling och bilen kommer med ett battericertifikat på 10 år eller 25.000 mil.

Liksom EQS kan EQE fås med de högupplösta strålkastarna Digital Light som kan projicera grafik på vägbanan. Bilen kan också fås med styrande bakaxel. Många funktioner kan beställas och aktiveras on-line för att göra bilen mer individanpassad.

Här finns till exempel olika ”motorljud”, strålkastargrafik eller den nys nämnda styrbara bakaxeln.

EQE kommer att lanseras under mitten av 2022.Mer information och fler bilder här: