Foto: Continental

Nya tävlingsserien “Extreme E” för elbilar

I januari 2021 lanseras den spektakulära offroad-racingserien under namnet “Extreme E”, vilket ger professionell motorsport med el-SUV till avlägsna hörn av jorden. Continental är grundande partner och exklusiv däckleverantör.

Det har gått mer än ett år sedan samarbetet blev officiellt. Deltagarna har fortfarande nio månader att övervinna de extraordinära utmaningarna från första början. Och spänningen stiger ju mer verkliga förberedelserna blir.

– När evenemangskalendern officiellt presenterades insåg alla intressenter att vi är del av ett helt nytt och unikt projekt. Och schemat är tätt. Oförutsedda förseningar är nästan omöjliga att kompensera, säger Sandra Roslan, som ansvarar för Extreme E-projektet på Continental.

Den 22 januari nästa år kommer startsignalen för den så kallade Ocean-scenen att ges mellan en UNESCO World Heritage Site och  Atlantic Ocean. På stranden av Lac Rose, inte långt från den senegalesiska huvudstaden i Dakar, kommer en serie tävlingar att inledas som arrangörerna hoppas kommer att göra motorsport till en ambassadör för klimatskydd. Genom att välja rutter nära hotade livsmiljöer syftar Extreme E racing-serien till att öka medvetenheten om klimatförändringar bland motorsportfans över hela världen, liksom politiker, invånare och lokala myndigheter på arenorna, och uppmuntra dem att öka sina ansträngningar för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader celsius.

– Från och med nu tar saker verkligen fart. I mars 2021 börjar vi i Saudiarabiens öken, i maj i Himalaya-bergen. Däcken måste inte bara fungera på ett helt nytt fordon utan också på extrema banor i mycket olika klimatmiljöer, säger Sandra Roslan.

När man tänker på att utvecklingen av ett nytt däck för konventionella bilar i allmänhet tar tre till fyra år kommer det snart att bli klart vilken typ av utmaningar däckutvecklarna på Continental har att övervinna.

– ODYSSEY 21 är ett extraordinärt fordon som ungefär liknar kommersiella SUV: ar i längd, bredd och vikt, men med sin elektriska ekvivalent på 550 HP har tre gånger vridmomentet för Formel E Gen 2-fordonet, säger Sandra Roslan.

Den intensiva testfasen har pågått sedan oktober förra året. För detta förlitar Continental sig på personer som Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Den svenska föraren har framgångsrikt startat i Scandinavian Touring Car Championship. Och hon är den enda kvinnan som hittills har vunnit lopp i den här serien. Testbilen är utrustad med en skräddarsydd modell baserad på den framgångsrika modellen Continental CrossContact.

– Från och med idag kan vi säga att däcken och fordonen harmoniserar bra med varandra. Från och med nu och fram till första starten av det första loppet handlar det om att skräddarsy profileringen så bra vi kan för de olika extrema utmaningarna. Med hjälp av ContiPressureCheck-teknik visas också däckdata som lufttryck och temperatur för förare på en skärm på instrumentbrädan under tävlingarna, säger projektledaren på Continental.

Fordonen kommer att överlämnas till alla lag i augusti. Fram till dess finns det fortfarande många provkörningar på dagordningen för Continental och Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Extreme E är organiserat i samarbete med Formel E. Från och med 2021 kommer Continental att vara en premiumsponsor för Extreme E racing-serien. Continental kommer att utrusta alla fordon i tävlingarna med däck för olika och mycket krävande situationer. Arrangören, Formula E Holdings Ltd., förväntar sig tio lag under seriens första år. Följande datum planeras:

Ocean Stage: från 23 till 24 januari i Lac Rose, Dakar, Senegal

Desert Stage: från 6 till 7 mars i Sharaan, Al-‘Ula, Saudiarabien

Glacier Stage: från 14 till 15 maj i Kali Gandaki Valley, Mustang District, Nepal

Arctic Stage: från 28 till 29 augusti i Kangerlussuaq, Grönland

Rainforest Stage: från 30 till 31 oktober i Santarém, Pará, Brasilien

Läs mer om Extreme E på ​Continental.se