Renault Refactory Edition av ZOE. Foto: Renault

På väg mot 1 miljon kilometer

Renault har startat ett projekt där man renoverar äldre bilar så att de får mer än ett liv. Renault ZOE från 2011 är först ut att återupplivas.

Bilmarknaden förändras. Intresset för begagnade bilar ökar och användarna är mer och mer intresserade av att hyra eller leasa sin bil. Därför har Renault inlett ett större projekt som man döpt till 1 miljon kilometer.

Projektet handlar i all enkelhet om att bygga om befintliga men väl använda bilar, så att de matchar behoven just nu. De två första bilarna är klara – och det är naturligtvis elbilar – närmare bestämt Renault ZOE.

Den första bilen var en Renault ZOE från första generationen – den med 22 kWh batteri – som gått 211 725 kilometer och bil nummer två är av samma årgång och som gått 310 267 kilometer.

– Vårt mål med projektet 1 miljon kilometer är att visa hur en bils tredje liv kan se ut och hur den cirkulära ekonomin kan spela in, säger Thierry Parot, Innovation Project Leader.

Första steget i renoveringen var att kontrollera bilarna noga och fräscha upp dem – dvs grundlig rengöring och ny färg där det behövdes. Sen har man bytt ut vissa delar såsom strålkastarglas, bättre strålkastarlyktor och nya stötfångare.

Men det är en sak med en fin bil på utsidan – något annat är en bil som uppfyller kraven för en bil 2021. Därför är bilarna också utrustade med teknik som inte fanns 2011, vilket innebar en uppdatering av bilens programvara och batteri, för möjlighet till längre räckvidd.

Även multimediasystemet ersattes, så nu är Android Auto och Apple CarPlay integrerade. Dessutom har bilen uppgraderats med en virtuell nyckel som gör att bilen kan öppnas och startas via mobiltelefonen, som också kan laddas via trådlös laddning i bilen, tack vare den tekniska utvecklingen.

– Projektet har gjort det möjligt för oss att identifiera de områden där bilen kan optimeras när det gäller att vara hållbar. Det är nu klart för oss att bilens batteri faktiskt är enormt bra och räcker mer än tio år, och att klädseln också är ganska robust. Å andra sidan kan vi se att många plastdelar och ljusa färger inte håller så bra. Det är områden där vi kan förbättra och där vi kan byta ut delar , säger Thierry Parot.

De två ZOE-bilarna är det första exemplet på hur Re-Factory-fabriken i Flins kommer att fungera i framtiden. Målet är att mellan 100.000 – 150.000 begagnade bilar ska gå igenom projektet, så att de istället för att hamna på skroten får ett nytt liv.