Porsche Taycan Turbo GT: Rekordbrytare på banan
Porsche har än en gång definierat prestanda inom elektriska sportbilar genom introduktionen av Taycan Turbo GT och Taycan Turbo GT Weissach Package. Dessa modeller inte bara representerar det starkaste i Porsches utbud av serietillverkade fordon, men har också cementerat sin plats i historien genom att sätta rekord på både Laguna Seca och Nürburgring.
Dessa imponerande prestationer understryker Porsches engagemang för att utveckla bilar som kombinerar kraft med effektivitet och aerodynamik. Både Taycan Turbo GT och Weissach Package-versionen är konstruerade för banprestanda och levererar över 1 100 hk vid toppeffekt. Den aerodynamiska designen, lättviktsåtgärder och sofistikerade drivlinetekniker bidrar till bilarnas kördynamiska förmåga.
På Weathertech Raceway Laguna Seca satte Taycan Turbo GT Weissach Package rekord för snabbaste serietillverkade elbil med en imponerande varvtid på 1:27,87 minuter. Denna prestation var möjlig tack vare Porsches utvecklingsförare Lars Kerns skicklighet och bilens extraordinära kapaciteter.
På den legendariska Nürburgring Nordschleife uppnådde samma modell ett annat rekord, med en varvtid på 7:07,55 minuter. Denna tid är 26 sekunder snabbare än Kerns tidigare rekord i en Taycan Turbo S och etablerar Taycan Turbo GT som den snabbaste fyrdörrarsbilen oavsett drivlina på Nürburgring.
Dessa rekord är inte bara en bedrift för Porsche utan också för hela elbilsindustrin, vilket visar att eldrivna fordon kan erbjuda överlägsna prestanda och kördynamik. Kevin Giek, Vice President för Taycan, betonar vikten av ett helhetspaket som kombinerar acceleration, bromsning, kurvgrepp och finjustering för att uppnå denna nivå av prestanda.
En nyckelinnovation i Taycan Turbo GT är introduktionen av “Attack Mode”. Genom att trycka på en knapp aktiveras upp till 120 kW extra effekt i 10 sekunder, vilket optimerar bilen för banprestanda. Denna funktion är inspirerad av push-to-pass-tekniken i Porsches 99X-racerbilar som används i Electric ABB FIA Formula E.
Drivlinetekniken har genomgått omfattande uppdateringar, inklusive en ny bakaxelmotor som ökar den totala systemeffekten. Pulsomvandlaren är en central komponent som möjliggör högre effekt och vridmoment, vilket ger Taycan Turbo GT imponerande acceleration från stillastående till 100 km/h på bara 2,3 sekunder, eller 2,2 sekunder för Weissach Package-versionen.
Taycan Turbo GT skiljer sig även i design och konstruktion med en rad kolfiberkomponenter och lättviktsåtgärder, vilket minskar vikten avsevärt jämfört med Taycan Turbo S. Detta kombineras med Porsche Active Ride-chassit för en förbättrad vägkontakt och prestanda.
Aerodynamiken är ytterligare förbättrad med en särskilt utvecklad frontspoiler och en adaptiv bakspoiler med en Gurney flap i kolfiber. Bilen är även utrustad med keramiska bromsar i lättviktskonstruktion och exklusiva Turbo GT-fälgar.
Interiören i Taycan Turbo GT och Weissach Package-versionen är lika imponerande, med Race-Tex-detaljer, lättviktsstolar och ett GT-sportratt. Weissach Package-modellen har ytterligare aerodynamiska förbättringar och lättviktsåtgärder, inklusive ett skräddarsytt förvaringsfack bakom framsätena och speciella ljud- och värmedämpande glas.
Priserna för Taycan Turbo GT och Taycan Turbo GT Weissach Package börjar på 2 770 000 kronor, och dessa modeller representerar Porsches fortsatta strävan efter innovation och prestanda inom elbilssegmentet. Med dessa rekord och banbrytande teknik tar Porsche Taycan Turbo GT ett stort steg framåt i utvecklingen av högpresterande elbilar.