Premiär för eldrivna Audi A6 Avant e-tron concept
I samband med den årliga presskonferensen premiärvisar Audi ännu en elbil som lär falla den svenska marknaden i smaken – konceptversionen av A6 Avant e-tron.
För snart ett år sedan presenterades eldrivna Audi A6 Sportback e-tron på Shanghai Auto Show. Nu är det premiär för den produktionsnära konceptbilen A6 Avant e-tron. En efterlängtad modell som förenar eldrift med den funktionella och formstarka designen som Audi benämner Avant. Den nya elbilsplattformen Premium Platform Electric med 800-voltsteknik och snabbladdning på 270 kW ger en räckvidd på upp till 70 mil.
Precis som Audi A6 Sportback e-tron concept, som visades i Shanghai 2021, är A6 Avant e-tron planerad för enbart eldrift och bygger på den nya PPE-plattformen som utvecklats under Audis ledning. Med en längd på 4,96 meter, bredd på 1,96 meter och höjd på 1,44 meter delar Avant-versionen dimensionerna med A6 Sportback e-tron. Linjerna är en konsekvent vidareutveckling av Audis moderna formspråk. Tydliga detaljer, som t.ex. den slutna single frame-grillen och den heldragna ljuslisten bak, framhäver bilens släktskap med de övriga modellerna i e-tron-flottan.
Exteriörmodellen av Audi A6 Avant e-tron concept är, liksom Sportback, inte bara en konceptuell design. Tvärtom är linjerna och de eleganta proportioner en tydlig fingervisning om kommande serietillverkade Audi-modeller och ger ledtrådar om dynamiken och elegansen i märkets eldrivna modeller i segmentet.
– Med Audi A6 Avant e-tron concept ger vi en konkret utblick på framtida serieproducerade modeller på vår nya teknikplattform PPE, säger Audis Utvecklingschef Oliver Hoffmann. Vi elektrifierar inte bara den 45-åriga framgångshistorien Avant, utan vill framförallt sätta ett utropstecken för tekniken. Det gäller den kraftfulla 800-voltstekniken, den 270 kW starka laddningskapaciteten och en räckvidd på upp till 700 km (WLTP).
Med sitt A6-emblem markerar konceptbilen sin position i tjänstebilssegmentet. Allt sedan 1968 (fram till 1994 som Audi 100) har modellfamiljen representerat märket i ett av världens största volymsegment. Avant-modeller har funnits sedan 1977 och var på sin tid revolutionerande med sin emotionella nytolkning av kombiklassen. Med Avant, hämtat från avant garde, lyckades företaget skapa en ny biltyp där dynamiska linjer kombinerades med hög funktionalitet, en formel som fick genomslag även hos konkurrenterna.
PPE-tekniken säkerställer att de löftesrika linjerna omsätts till dynamisk körprestanda och funktionalitet i vardagen med lång räckvidd. Det innebär att Audi A6 e-tron kommer att ha en räckvidd på upp till 70 mil (WLTP-standard), beroende på drivsystem och modellvariant. De mest kraftfulla versionerna beräknas göra 0 till 100 km/h på mindre än fyra sekunder. Värdena för Sportback och Avant skiljer sig bara marginellt.
Bakpartiet på Audi A6 Avant, som är lika vackert som det är rymligt, är långt ifrån det enda som utmärker den. Drivsystemet och batteritekniken gör att den med sitt 800-voltssystem och en laddningskapacitet på upp till 270 kW kan köras ca 30 mil efter en snabbladdning på bara 10 minuter.
Aerodynamisk design
Med sina yttermått visar Audi A6 Avant e-tron concept att den hör hemma i det större segmentet motsvarande nuvarande Audi A6/A7. Med sina dynamiska proportioner och eleganta linjer, inklusive det för märket så typiska Avant-bakpartiet, är det tydligt att den utvecklats i en vindtunnel.
Aerodynamiken har alltid spelat en viktig roll för Audis framgångar. Cw-värdet för Audi 100/C3, världsmästaren i aerodynamik på den tiden, är legendariskt. Med sitt cW-värde på 0,30 var Audi redan 1982 långt före sina konkurrenter.
Nu skriver den eldrivna familjen med Audi A6 e-tron concept ett nytt kapitel i framgångssagan och visar återigen att märket alltid kombinerar form och funktion i perfekt syntes. Sportbacks Cw-värdet på låga 0,22 saknar motstycke i det elektrifierade C-segmentet. Med sin långsträckta taklinje ligger Avantens Cw-värde bara 0,02 enheter däröver med 0,24. Ett lågt luftmotstånd innebär lägre energiförbrukning och därmed längre räckvidd. Samtidigt har finjusteringen i vindtunneln resulterat i en organisk design med elegans och harmoni in i minsta detalj.
De stora 22″-fälgarna och de korta överhängen med den dynamiska taklinjen ger Avant de sportiga proportionerna. Avsaknaden av vassa kantlinjer ger mjuka övergångar mellan konvexa och konkava ytor över hela karossen. Audi A6 e-tron concept upplevs som en singelform – speciellt när man betraktar den från sidan.
Den svagt sluttande taklinjen med den lutande D-stolpen är typisk för Audi Avant. De markerade quattro-hjulhusen framhäver effektivt karossens bredd och är samtidigt organiskt integrerade i sidoytorna. Det skulpterade tröskelområdet betonar batteriet och framhävs av ett svart inlägg – ett designelement som är ett kännetecken för Audis elbilsflotta. Typiskt för Audi e-tron-modellerna är också de eleganta, kamerabaserade virtuella ytterbackspeglarna.
Framifrån ser man direkt att Audi A6 e-tron concept är en eldriven representant för märket med de fyra ringarna. En karaktäristisk detalj är den stora, slutna single frame-grillen som i nederkant omges av djupa luftintag för kylning av drivlinan, batteriet och bromsarna. De smala strålkastarna sträcker sig långt in mot fronten och understryker den horisontella arkitekturen.
Vindtunnelns påverkan på bakpartiet är tydlig. Den övre delen av bakpartiet är utformad för att vara aerodynamiskt funktionellt. Bakspoilern med sin kontrasterande dekor framhäver den långsträckta, horisontellt orienterade silhuetten hos A6 Avant e-tron concept. Den gör också ett viktigt arbete med luftflöden för att förbättra aerodynamiken. Nedtill sitter diffusorns två generöst tilltagna luftutsläpp integrerade i stötfångarområdet. Med färgade dekordetaljer leder de luften som strömmar under bilen på ett sätt som minskar turbulensen – en perfekt kombination av minskat luftmotstånd och minimerat lyft.
Konceptbilens sportiga silhuett framhävs av den varma grå nyansen Neptune Valley. Färgen har en modern, diskret look i skugga, men dess fulla effekt öppnar sig i solen och draperar konceptbilen i nyanser av mjuk skimrande guld med sina effektpigment.
Ljusteknik med många dimensioner
De smala strålkastarna och bakljusen är väl integrerade och ändå markerade. Digital Matrix LED och digital OLED-teknik gör det möjligt att uppnå maximal ljusstyrka och en mängd funktioner även på en minimal yta, samtidigt som de kan skapa personliga ljussignaturer. Teamet med Audis ljusdesigners och utvecklare har återigen gjort ett fantastiskt jobb med en mängd nya finesser och möjligheter.
Tre små, högupplösta LED-projektorer sitter integrerade på båda sidor av karossen och förvandlar marken under dem till en scen när dörrarna öppnas – små, utökade, dynamiska ljuseffekter hälsar de åkande välkomna med budskap på sitt eget språk.
Kombinationen av säkerhetsdetaljer och estetisk design är speciellt viktig för Audi. Därför visar de små, högupplösta projektorerna också varningssymboler på marken för att varna t.ex. en cyklist om att bildörren håller på att öppnas. Ytterligare fyra högupplösta LED-projektorer, diskret integrerade i bilens hörn, skapar blinkersprojektioner.
LED-strålkastarna med Digital Matrix-teknik har en nästan biografisk kvalitet. Om t.ex. Audi A6 Avant e-tron concept parkeras framför en vägg under en paus för att ladda batteriet, kan föraren och passagerarna fördriva tiden med att spela ett videospel som projiceras på väggen. Istället för att titta på en liten skärm i cockpit, kommer de att se det virtuella landskapet i spelet projiceras på väggen i storformat – och allt detta via Digital Matrix LED-strålkastarna.
Bakpartiet på konceptbilen är försett med en ljuslist där en ny generation digitala OLED-element fungerar som en display. De kan också användas för att skapa nästan obegränsade, anpassningsbara variationer av digitala ljussignaturer och dynamiska ljusskyltar som kan anpassas efter kundens personliga smak.
En nyhet i bakljusen är den tredimensionella arkitekturen hos de digitala OLED-elementen, som – anpassat efter karossens form – gör det möjligt att integrera nattdesignen i helhetsintrycket. Det gör det möjligt att uppleva det dynamiska ljuset inte bara i två dimensioner, som tidigare, utan också med en imponerande 3D-rymdeffekt.
Och naturligtvis uppfyller bakljusen, precis som strålkastarna, de grundläggande kraven på att se och synas – i fronten en klar och ljusstark väg med strålkastare som på ett intelligent sätt anpassar sig till trafiksituationen, vädret och omgivningen, samt kommunicerar med andra trafikanter. Baktill kan de extremt ljusstarka, homogena och kontrastrika digitala OLED-kombibakljusen öka säkerheten på framtidens vägar avsevärt.
Dessutom gör projiceringarna runt bilen att kommunikationsräckvidden för första gången kan utökas utanför bilen. Med hjälp av intelligent uppkoppling i bilen ger A6 e-tron concept andra trafikanter information med hjälp av visuella signaler.
PPE – både för hög- och lågbyggda modeller
PPE är konstruerad för elbilar redan från början och kan därför utnyttja alla fördelar med tekniken fullt ut. Centralt i den framtida PPE-flottan är en batterimodul mellan axlarna som i A6 Avant e-tron concept har en kapacitet på ca 100 kWh. Genom att använda hela fordonsbasen går det att få en relativt platt layout för batteriet. Det betyder att plattformen kommer att kunna användas både för högbyggda suvar och bilar med en utpräglat dynamisk, lågbyggd arkitektur som t.ex. Audi A6 Avant, utan några förändringar av grundarkitekturen.
Batteristorleken och hjulbasen på PPE-modellerna är skalbar, vilket gör att de kan användas i olika marknadssegment. De grundläggande proportionerna, med en lång hjulbas och korta överhäng, är något alla kommer att ha gemensamt. Det är inte bara till fördel för designen utan även funktionellt eftersom den långa hjulbasen ger längre interiör och mer benutrymme i båda sätesraderna i de kommande PPE-modellerna. Elbilarna är dessutom rymligare tack vare avsaknaden av en kardantunnel, som inte behövs på grund av tekniken.
Men även utan kardantunnel, behöver Audi-kunderna inte ge upp märkets quattro-drivning. Det framtida utbudet av PPE-modeller kommer att omfatta versioner med en elmotor monterad på vardera fram- och bakaxel, där elektroniken levererar fyrhjulsdrift vid behov för att uppnå en perfekt balans mellan kördynamik och energieffektivitet. Dessutom kommer e-tron-familjen att omfatta grundversioner som är optimerade för minimal förbrukning och maximal räckvidd, där framdrivningen sker via en elmotor som är monterad på bakaxeln.
De båda elmotorerna i Audi A6 Avant e-tron concept levererar en effekt på 350 kW och ett vridmoment på 800 Nm. Framhjulen i konceptbilen är förbundna via en femlänkad axel som är speciellt optimerad för elbilar och bakhjulen via en flerlänkad bakaxel. Konceptbilen är utrustad med Audi luftfjädring med adaptiva dämpare.
A6 Avant e-tron – med snabbladdning och lång räckvidd
Hjärtat i Audi A6 Avant e-tron concepts drivteknik – och i alla framtida PPE-modeller – kommer att vara 800-voltsladdningen. Precis som i Audi e-tron GT quattro, säkerställer detta att batteriet kan laddas med upp till 270 kW vid snabbladdningsstationerna.
PPE-tekniken möjliggör laddningstider som närmar sig ett konventionellt stopp för att tanka en bil. Bara 10 minuter räcker för att ladda batteriet till en nivå som är tillräcklig för att driva bilen i ca 30 mil (WLTP). Och på mindre än 25 minuter kan du ladda upp 100 kWh-batteriet i Audi A6 Avant e-tron concept från 5 till 80%.
Med en räckvidd på upp till 70 mil (beroende på valt drivsystem och uteffekt) är Audi A6 e-tron-familjens modeller redo för längre resor, där laddningshastigheten gör dem perfekta för vardagens behov, från kortare pendling till längre semesterresor.
När det gäller de dynamiska kvaliteterna, överträffar Audi A6 e-tron concept – som är så typiskt för en elbil – förbränningsmotorerna. Tack vare det höga vridmomentet redan från första varvet, kommer även instegsmodeller som konstruerats för effektivitet att göra 0-100 km/h på mindre än 7 sekunder. Och i de mest avancerade högprestandamodellerna kan sprinten sänkas till under fyra sekunder.
PPE – mångsidig, variabel, elektrisk
2018 var det premiär för Audis första serietillverkade helt eldrivna bil – Audi e-tron. Sedan dess har märket systematiskt och snabbt introducerat eldriven mobilitet i hela produktprogrammet. Efter Audi e-tron SUV och e-tron Sportback, gjorde e-tron GT quattro – baserad på en ny teknikplattform som utvecklats tillsammans med Porsche AG – debut i februari 2021. Och bara två månader senare premiärvisades Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron – två unika SUV:ar i kompaktsegmentet med en gemensam teknisk plattform – Volkswagen-koncernens MEB.
Konceptbilarna Audi A6 e-tron Sportback och Avant är nu de första i en familj av bilar – inledningsvis i C-segmentet och senare även i B- och D-segmentet – som bygger på en annan innovativ teknikplattform: Premium Platform Electric, eller kort sagt PPE. Det modulära systemet har utvecklats under Audis ledning tillsammans med Porsche AG. De första serietillverkade Audi-modellerna som bygger på PPE-plattformen kommer att presenteras successivt med start 2023.
PPE är den första plattformen som utvecklats för att rymma ett stort antal volymbilar – däribland högbyggda SUV:ar och CUV:ar samt lågbyggda modeller som ingår i Audis kärnsortiment, som t.ex. Audi A6-serien. Men det finns också planer på att utöka PPE till B-segmentet, som i årtionden har varit Audis största marknadssegment. Och även när det gäller det mest avancerade D-segmentet är PPE en utmärkt teknisk plattform att bygga vidare på.
Med PPE kommer nu elbilar som tilltalar kunder som föredrar bilkoncept utanför SUV-segmentet – som t.ex. en Avant, vilket är karakteristiskt för märket.
Som ett resultat av detta kan Audi på ett effektivt sätt utöka utbudet av elbilar – via de stora B- och C-segmenten. Dessutom kommer stordriftsfördelarna att göra det möjligt att införliva lyxbilsteknik och olika modellversioner i ett brett utbud av modeller som saknar motstycke på premiummarknaden.