Räckvidden på dagens elbilar håller inte måttet
För varannan svensk är 50 mil den lägsta acceptabla räckvidden för en elbil, något enbart ett fåtal modeller i premiumsegmentet når upp till. Det visar en undersökning från Kantar Sifo gjord på uppdrag av bilförmedlaren Kvdbil.
Få elbilsmodeller möter svenskarnas krav på räckvidd. Närmare varannan (49 %) uppger att de behöver minst 50 mil från fulladdat batteri för att överväga ett köp av en elbil – annars diskvalificeras de.
– För de allra flesta skulle jag säga att en räckvidd under 50 mil är mer än tillräckligt för att fylla vardagsbehoven, men eftersom det fortfarande saknas laddstolpar i stora delar av landet och majoriteten ännu inte kan ladda sin elbil hemma är det inte konstigt att det ses som en dealbreaker, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Av de tio vanligaste elbilarna i Sverige är det bara Volkswagen ID.4 och Tesla Model S som kan stoltsera med en räckvidd på 50 mil eller längre, enligt Kvdbils genomgång. Men lång räckvidd innebär allt som oftast också en högre prislapp. Av de två är ID.4 billigast med ett pris på omkring en halv miljon. För en Model S får man betala över miljonen.
Att elbilar med lång räckvidd kostar så mycket är ett hinder för omställningen, enligt Daniel Odsberg.
– Elbilssortimentet breddas hela tiden med lägre priser och förbättrad räckvidd. Men bilmodeller med en räckvidd på över 50 mil är sällsynta och fortfarande dyra. Ska vi klara omställningen behöver räcksviddsångesten botas, både genom utbyggd laddinfrastruktur och ett bredare modellutbud, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Fråga: Vilken är den lägsta/kortaste räckvidden du tycker är acceptabel för en elbil?
100 km, 1 %200 km, 6 %300 km, 12 %400 km, 15 %500 km, 24 %600 km, 10 %700 km, 6 %800 km, 3 %900 km, 1%1000 km eller längre, 5 %Vet ej, 16 %500 km eller längre (summering), 49 %
10 vanligaste elbilarna – så är räckvidden
Modell | Räckvidd | Rek. Pris* |
Tesla Model 3 | 491 km | 559 990 kr |
Renault ZOE | 393 km | 402 990 kr |
Kia e-Niro | 455 km | 487 900 kr |
Nissan Leaf | 285 km | 362 400 kr |
Volkswagen ID.3 (Pro) | 415 km | 452 900 kr |
Volkswagen ID.4 (Pro) | 514 km | 524 900 kr |
Tesla Model S (Performance) | 594 km | 1 070 000 kr |
Polestar 2 | 440 km | 489 000 kr |
Audi E-tron 55 | 417 km | 901 500 kr |
BMW i3 | 285 km | 424 500 kr |
Räckvidd och pris har hämtats från respektive tillverkare och avser grundmodellerna om inget annat anges. Räckvidd anges enligt WLTP-standarden.
* Pris exklusive eventuell klimatbonus.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 27-30 augusti 2021. Totalt intervjuades 1054 personer i åldern 18-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.