Bild: RN Nordic AB

Renault Scenic E-tech electric vinner räckviddstest

I en nyligen genomförd sommartest av 26 elbilars räckvidd av norska Motor och NAF (Norges Automobil-Forbund) visade Renault Scenic E-tech electric sin överlägsenhet. Testet, som genomförs två gånger per år – vinter och sommar, är känt för att sätta bilarna på prov under realistiska och ibland utmanande förhållanden.

Den här gången var vädret särskilt krävande med kraftigt regn, låga temperaturer som sjönk till 2 grader vid högsta höjden och starka vindar. Trots dessa svåra förhållanden lyckades Renault Scenic E-tech electric nå över 56 mil på en laddning, vilket gjorde den till testets klarast lysande stjärna när det gäller räckvidd.

NAF berömde Renault för deras fokus på att optimera Scenic E-tech electric för maximal räckvidd. En av de avgörande faktorerna är bilens låga vikt. Trots sitt stora batteri på 87 kWh, väger Scenic endast 125 kg mer än sin mindre släkting, Megane, som använder ett identiskt batteri. Med en totalvikt på 1842 kg är Scenic betydligt lättare än många av sina konkurrenter, vilket bidrar till dess imponerande räckvidd.

Testresultaten visade också att Renault Scenic var den enda bilen i testet som överträffade sin officiella WLTP-siffra för räckvidd. De flesta andra bilmodeller presterade sämre än vad deras officiella räckviddssiffror indikerade, med vissa bilar som uppvisade betydande avvikelser från förväntad räckvidd.

Denna prestation understryker Renaults engagemang för att skapa elbilar som inte bara erbjuder utmärkt körglädje utan också praktisk användbarhet genom lång räckvidd. Att kunna köra över 56 mil på en laddning, även under ogynnsamma väderförhållanden, är en bedrift som säkerligen kommer att stärka Renault Scenic E-tech electric’s position på marknaden och bland konsumenterna.

Med detta testresultat visar Renault att de är en kraft att räkna med i elbilssegmentet och att deras ingenjörskonst kan leverera fordon som möter och överträffar förväntningarna i verkliga körförhållanden.