Riddermark störst på Tesla
Sedan öppningen av Riddermark Recharge har Riddermark blivit en alltmer naturlig marknadsplats för elbilsägare i allmänhet och Teslaägare i synnerhet. Däckavisen intervjuade Tom Sjötun som aktivt väljer att sälja sina bilar till Riddermark Bil. I den här intervjun får vi veta lite om Tesladrömmar, försäljningar och val däck.
Tom Sjötun, du är ett välkänt namn bland Teslaägare, berätta kort varför?
– Jag är President i klubben Tesla Owners West Sweden. Jag har kört 50 tusen teslamil och har Elon Musk som en stor förebild. Folk känner nog igen mig för att jag är ute och föreläser mycket om elbilar, så de har antingen sett mig på nätet eller under något evenemang eller föreläsning.
Vilket däckmärke föredrar du på en tesla?
– Jag kör Continental-däck på båda mina bilar.
Hur kommer det sig att du sålt dina bilar till Riddermark Bil?
– Jag skulle sälja en Tesla och läste på nätet att Riddermark var störst på begagnade bilar, så jag bestämde mig för att ge det en chans. Det fungerade väldigt bra och var jätteenkelt, det var liksom inga konstigheter alls. Det händer ju att man som bilägare inte kan sälja tillbaka bilen till dem man köpt eller leasat bilen av och det är inte heller alltid man kan eller vill sälja den på egen hand. Riddermark hämtar och betalar direkt vilket är otroligt tryggt, så nu har jag sålt tre Teslor till Riddermark Bil och är helnöjd.
Rekommenderar du andra Teslaägare att köpa eller sälja sin bil hos Riddermark?
– Absolut, jag svarar ja på den frågan. Det kommer en chaufför dit du är och du ser pengarna på kontot innan han kör i väg. Är du uppriktig med bilens skick får du alltid den summa du utlovats och all administration sköts av Riddermark. Som nämnt ovan är bilaffären snabb och trygg vilket gör det till en enkel tjänst att använda. Så för dig som önskar göra just en smidig bilaffär säger jag: Prova! du kommer att bli nöjd.
Vad tror du om framtidens bilaffär, finns det någon ny tekniskt-lösning du vill se?
– Framtidens bilaffär görs digitalt och där kunden befinner sig, vilket ju är precis på det sätt Riddermark gör sina affärer redan idag. Den förra bilen jag sålde till Riddermark hämtades utanför mitt kontor, jag tog chauffören i hand och såg pengarna på kontot. Det är precis på samma sätt som jag som Teslaägare idag beställer ex. en bilservice, beställningen görs digitalt och servicen sker där jag är. Därför tror jag att Riddermark har fångat många Teslakunder, vi är ”early adopters” och kräver den typen av service. Är du van vid att få den servicen gällande dina bilrelaterade ärenden känns det gammeldags att behöva göra annorlunda. Sedan tror jag också mycket på videochattar och videosamtal, men även det gör Riddermark redan i dagsläget.
Har du några tips till den som precis köpt sin tesla på Riddermark Bil?
– Framförallt skall man gå med i vår klubb för att vara en del av vårt community. Vi har veckoträffar över hela Sverige där vi ses och pratar om allt från däck till försäkringar. Vissa är med för att vi har grymma rabatter hos våra samarbetspartners. Andra för att de vill vara med i en klubb, eller vill vara med på aktiviteter, eller helt enkelt vill vara med och driva ny teknik eftersom vi är i framkant med utveckling av egen app etc. Nu satsar vi på att åka till Berlin för att gå på fabriksvisning. Vi är lika många killar och tjejer och det coola är att vi verkligen inte är en ”bilklubb” utan snarare en klubb för teknik och innovation, precis som ex. Tesla, de heter ju inte Tesla Motors utan Tesla INC, och Apple heter inte Apple Computers utan Apple INC, just för att där är minst lika mycket fokus på framtiden och utvecklingsmöjligheterna som på produkten.
Din Favorit-Tesla genom tiderna?
– Om 2 år fyller jag 50, då önskar jag mig en Original Roadster, den första som kom 2008. Det finns väldigt få av dem och den är så otroligt cool. Priset är högt så jag har med glimten i ögat sagt att jag tar emot swish-donationer.