Säljstart för eldrivna Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz lanserar eldrivna GLC 400 4MATIC i Sverige med upp till 713 km räckvidd och pris från 769 000 kronor.
Mercedes-Benz inleder den svenska försäljningen av nya GLC 400 4MATIC – den första helt eldrivna versionen av märkets storsäljande suv. Modellen, som är byggd på 800-voltsarkitektur, markerar ett viktigt steg i företagets elektrifieringsstrategi och erbjuder en kombination av hög prestanda, lång räckvidd och omfattande standardutrustning.
GLC 400 4MATIC har en systemeffekt på 483 hästkrafter (360 kW) och en uppgiven räckvidd på upp till 713 kilometer enligt WLTP i det så kallade Long Range-utförandet. Förbrukningen anges till mellan 14,9 och 18,9 kWh per 100 kilometer. Snabbladdning sker med upp till 330 kW, vilket enligt Mercedes-Benz kan ge upp till 30 mils körning efter tio minuters laddning – en nivå som placerar modellen bland de snabbast laddande elbilarna på marknaden.
Designmässigt introducerar modellen märkets nya front med den så kallade ”Iconic Grille”, ett formspråk som väntas känneteckna kommande generationer av eldrivna Mercedes-modeller. Jämfört med föregångaren har bilen vuxit i både utrymme och lastkapacitet. Bagageutrymmet är 210 liter större än tidigare och kompletteras av en främre bagagelucka på 128 liter. Dragvikten uppgår till 2 400 kilo.
Priset för GLC 400 4MATIC börjar på 769 000 kronor för versionen med standardräckvidd (upp till 672 km). Utrustningsnivån är omfattande redan i grundutförandet och inkluderar bland annat Superscreen-instrumentering med separat passagerarskärm, belyst grill, panoramatak med ställbart ljusinsläpp, elstolar med minne samt adaptiv farthållare. Designutförandet Avantgarde och automatisk ljusreglering ingår också som standard.
För privatleasing ligger månadskostnaden på 8 495 kronor, medan businessleasing kostar 6 995 kronor exklusive moms, båda baserade på 1 500 mil per år och 36 månaders avtal. Beställningar kan göras redan nu, och de första leveranserna till svenska kunder väntas ske i mars 2026.
