STCC anpassar säsongen 2023 efter förseningar av elektriska tävlingsbilar
Den Svenska Touring Car Championship (STCC) har offentliggjort en åtgärdsplan inför 2023 års säsong som svar på förseningar i tillverkningen av de nya elektriska tävlingsbilarna. Bilarna, som produceras av EPWR och deras underleverantörer, skulle inleda en ny era inom svensk motorsport. På grund av förseningarna kommer nu tävlingssäsongen att komprimeras till en intensiv månad i september.
– Med elektrifieringen av STCC tar vi det största steget framåt någonsin för mästerskapet och skandinavisk motorsport, säger Micke Bern, vd för STCC.
I samråd med EPWR, teamen, arrangörerna, Svensk Bilsport och partners har STCC tagit beslutet att flytta fram och sammanpressa säsongen för att säkerställa att de nödvändiga förberedelser och tester kan göras inför detta historiska skifte.
Säsongen kommer att inledas på Ring Knutstorp den 31 augusti, följt av Ljungbyheds Motorbana den 16 september, och avslutas som planerat på Mantorp Park den 22-23 september. Sex tävlingsheat kommer att köras över tre tävlingshelger.
Samtidigt kommer tävlingarna i Skellefteå, Gelleråsen och Helsingborg att flyttas till 2024 då funktionstester av de nya 550-hästars elektriska STCC-bilarna måste genomföras i perioden när delar av säsongen skulle köras.
Förseningarna innebär att de nya STCC-bilarna kommer att levereras till Sverige först i augusti. Både EPWR och STARD har uttryckt sin besvikelse över förseningarna och lovar att arbeta outtröttligt för att minimera konsekvenserna.
Flera team, inklusive PWR Racing, Brink Motorsport och Exion Racing, förbereder sig nu för en intensiv period av tester och förberedelser under augusti och september. Trots förseningarna uttrycker de sitt stöd för STCC och är engagerade i att säkerställa en framgångsrik tävlingsmånad i september.