Stockholm inviger världens första elektriska hydrofoil-färja
Candela lanserar elektrisk hydrofoil-färja i Stockholm, halverar restider och eliminerar utsläpp.
Stockholm tar täten inom hållbar vattenburen kollektivtrafik med världens första elektriska hydrofoil-färja. Candela P-12 ”Nova” halverar restiden och eliminerar utsläpp, vilket markerar ett stort steg mot grönare stadstransport.
Tidigt på tisdagsmorgonen avgick ”Nova” från Tappström och flög fram över vattnet mot Stockholms stadshus, 15 kilometer bort. På bara 30 minuter nådde den målet – en resa som vanligtvis tar betydligt längre tid med konventionella färjor. För pendlare i Stockholm innebär den nya hydrofoil-linjen inte bara en snabbare resa utan också en möjlighet att färdas utsläppsfritt.
Candela P-12 ”Nova” är ett teknologiskt genombrott. Med hjälp av datorstyrda hydrofoil-vingar lyfter båten från vattenytan och minskar därigenom vattenmotståndet med 80 % jämfört med vanliga båtar. Detta möjliggör både högre hastigheter och betydligt lägre energiförbrukning. Färjan drivs av 100 % förnybar el och skapar nästan ingen svallvåg, vilket gör att den kan köra snabbare än andra fartyg inom stadens gränser utan att störa andra båtar eller vattensporter.
Stockholms offentliga färjor står för en betydande andel av stadens fossila bränsleanvändning, trots att de bara transporterar en liten andel av resenärerna. Region Stockholm har därför satt upp ambitiösa mål för att minska utsläppen från sjötrafiken och övergå till förnybara energikällor. ”Nova” är ett viktigt steg i denna omställning och ett exempel på hur hydrofoil-teknik kan bidra till snabbare och mer hållbar kollektivtrafik.
Den nya linjen mellan Ekerö och Stockholms innerstad minskar restiden till hälften, från en timme till bara 30 minuter. Förutom att ”Nova” bidrar till ett mer hållbart resande kräver den ingen dyr laddinfrastruktur. Färjan laddas enkelt via en vanlig snabb laddare vid Stadshuset, vilket gör att den kan följa en tidtabell liknande dieselbåtarnas, med korta laddstopp under dagen.
Pilotprojektet, som drivs av Candela i samarbete med Trafikverket och Region Stockholm (SL), kommer att pågå till och med augusti 2025. Målet är att undersöka hur hydrofoil-tekniken kan revolutionera kollektivtrafiken till sjöss, med minskade kostnader, högre hastigheter och nollutsläpp. Projektet har redan väckt internationellt intresse, och Candela har fått beställningar från bland annat Saudiarabien, Nya Zeeland och Berlin.
— Det här är ett paradigmskifte för stadstransporter och ett återupplivande av våra vattenvägar, säger Candelas vd Gustav Hasselskog.
Med hydrofoil-färjan visar Stockholm att det går att kombinera snabbhet och hållbarhet i kollektivtrafiken – och kanske inspirera andra städer världen över att följa efter.