Bild: 2030-sekretariatet

Sveriges bästa kommun och fastighetsägare för elfordon

Sveriges bästa kommun och fastighetsägare för elfordon 2022, här är hela listan på de nominerade.

Omställningstakten behöver öka om Sverige ska nå klimatmålen, och elektrifieringen av fordonsflottan blir än viktigare med Sveriges nya regering. Det ärofyllda priset Laddguldet korar Sveriges mest framträdande kommun och fastighetsägare som tagit konkreta initiativ och skapat förutsättningar för omställningen till en fossilfri fordonsflotta. 2030-sekretariatet och juryn är stolta att presentera de nominerade för Laddguldet 2022.

För sjätte åtet i rad delas Laddguldet ut, denna gång den 2 december under eCarExpo i Göteborg. Priset går till en kommun och en fastighetsägare som med ett helhetsgrepp och på ett långsiktigt sätt verkar för att främja användandet av laddbara fordon.

– Med drygt sju år kvar till Sveriges 2030-mål för transportsektorn blir föregångarna och framgångssagorna än viktigare. Vid målsnöret ska vi alla vara vinnare, men för att komma dit behöver vi dela med oss av vad som fungerar, och premiera de som gör ännu lite mer och driver omställningen till nästa nivå, säger Maria Stenström, ansvarig för beteende och mobilitet vid 2030-sekretariatet och ordförande för Laddguldets jury.

De två kategorierna bär båda viktiga samhällsfunktioner för en fungerande omställning till eldrivna fordon. Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden, ser hur de investeringar som både fastighetsägare och kommuner gör är helt avgörande för Sveriges klimatomställning.

– Klimatkrisen är här och nu, men det är också den gröna omställningen. För att vi ska lyckas ställa om behöver vi en hög takt i utrullningen av laddinfrastruktur så att tillgängligheten inte utgör ett hinder. Här är det arbete som kommuner och fastighetsägare gör både värdefullt och direkt avgörande för såväl jobb och skatteintäkter som för klimatet och den svenska konkurrenskraften, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.

Fredrik Svensson, hållbarhetsansvarig vid Sveriges åkeriföretag, ser samma behov av infrastruktur, och betonar vikten av samverkan mellan aktörer för att möta behoven från tung transport:

– Eldrivna lastbilar har ett annat körmönster än personbilar och behovet av laddinfrastruktur skiljer sig därför åt från lätta fordon, både vad gäller lokalisering av laddstationer och vilken effekt som kan krävas. Om elektrifieringen av godstransporter ska bli verklighet behöver flera olika aktörer samarbeta. Här är både kommuners och fastighetsägares initiativ viktiga för att möta åkeriföretagens behov av en effektiv laddinfrastruktur för såväl terminalladdning, destinationsladdning och publik snabbladdning. Säger Fredrik Svensson, hållbarhetsansvarig vid Sveriges åkeriföretag.

Laddguldets jury är stolta att presentera de nominerade till Laddguldet 2022! De nominerade i kategorin kommun är:

  • Lidköping
  • Ljusdal
  • Malung-Sälen
  • Mariestad
  • Munkedal
  • Stockholm
  • Söderhamn
  • Umeå
  • Valdemarsvik
  • Vara

De nominerade i kategorin fastighetsägare är:

  • VäsbyHem
  • Ikano Bostad AB
  • Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB
  • Rifil/Logifa AB Falkenklev logistik
  • Castellum
  • Atrium Ljungberg
  • Vasakronan
  • Volvo Group Real Estate
  • Kopparstaden AB
  • McDonald’s Sverige
  • Hufvudstaden
  • Unibail-Rodamco-Westfield
  • Lunds kommunala parkeringsaktiebolag (LKPAB & LKFAB)
  • Wallenstam
  • Humlegården
  • BRF Kaponjären

Laddguldet 2022 delas ut fredagen 2 december 2022 på eCarExpo, Svenska Mässan Göteborg, med Fossilfritt Sveriges Svante Axelsson som prisutdelare.

Juryn för Laddguldet 2022 består av representanter från Allmännyttan, Fastighetsägarna, eCarExpo, Mobility Sweden, Power Circle, Sveriges Åkeriföretag och Klimatkommunerna. Juryns ordförande och sammankallande är Maria Stenström, 2030-sekretariatet.