Bild: Volkswagen

Toppbetyg i Euro NCAP för nya Volkswagen ID.5 och Taigo

De nya Volkswagen-modellerna ID.5 och Taigo har fått högsta möjliga betyg, fem stjärnor, i Euro NCAP:s krävande säkerhetstester.

Revisorerna gav den helt eldrivna SUV-coupén ID.5 och den nya småbilen med förbränningsmotor Taigo utmärkta betyg i alla fyra kategorier: skydd av vuxna, skydd av barn, oskyddade trafikanter och förarstödsystem.De två modellerna fick mycket bra betyg framför allt i kategorin ”Skydd av vuxna”. Här fick helt eldrivna ID.5 93 procent av de tillgängliga poängen, medan Taigo till och med nådde 94 procent. Bedömningen baseras på faktorer som frontalkrock, sidokrock och whiplashtester. Det goda resultatet för ID.5 baserades på krocktesterna och en utvärdering av tillgängliga åtgärder för snabb och säker räddning och utdragning.

Mittkrockkudde standard

En annan viktig säkerhetsdetalj är mittkrockkudden för framsätena, som standard sitter monterad i både ID.5 och Taigo. I händelse av en sidokollision kan mittkrockkudden hjälpa till att förhindra eller åtminstone minska den möjliga huvudkontakten mellan personerna i framsätena.ID.5 uppnådde ett resultat på 89 procent i kategorin ”Skydd av barn”. Denna klassificering baseras på tre viktiga aspekter: förutom det skydd som tillhandahålls av barnsäkerhetssystem i händelse av en frontal- eller sidokrock, ligger fokus här även på alternativen för säker installation av bilbarnstolar av olika storlekar, samt den utrustning som en bil erbjuder för säker transport av barn. Även Taigo (84 procent) klarade sig mycket bra i denna kategori.

Front Assist-systemet effektivt

I kategorin ”Förarstödsystem” imponerade ID.5 med 85 procent av de tillgängliga poängen. Taigo nådde 70 procent i denna kategori. Som standard är båda utrustade med trötthetsvarnaren Driver Alert System, områdesövervakningssystemet Front Assist med autobromsen City Emergency Brake inklusive fotgängaravkänning, liksom med filhållningsassistenten Lane Assist. I ID.5 har även de visuella och akustiska bältespåminnarna fram och avkänningen när någon sitter i bilen i baksätet beaktats och utvärderats positivt i denna kategori.Förutom passagerarskyddet undersöker Euro NCAP även hur väl automatiska nödbromssystem kan skydda utsatta trafikanter som fotgängare och cyklister i händelse av en förestående kollision. Euro NCAP har fastställt att Front Assist-systemet – som är standard i både ID.5 och Taigo – är mycket effektivt för att upptäcka dessa trafikanter.Områdesövervakningssystemet känner av kritiska avståndssituationer med hjälp av en radarsensor och en kamera och hjälper till att förkorta stoppsträckan. I farliga situationer varnar systemet föraren både visuellt och akustiskt, samt genom bromsryck och automatisk inbromsning. När det gäller att skydda fotgängare och cyklister var resultatet 76 procent för ID.5 och 71 procent för Taigo.

Fem stjärnor: ny trio i gott sällskap

Även nya Polo, som inte längre erbjuds på den svenska marknaden, har testats och fick också fem stjärnor i betyg. Med de femstjärniga betygen för ID.5, Taigo och Polo understryker Volkswagen sitt engagemang för de högsta säkerhetsstandarderna och fortsätter sin framgång i Euro NCAP med högsta betyg. Elbilarna ID.4 och ID.3 nådde fem stjärnor i april 2021 respektive oktober 2020. År 2019 fick Golf och T-Cross också toppbetyg.Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) har fungerat som ett strikt riktmärke för säkerhetsnivån för nya bilar sedan 1997. Det ger bilköpare uppdaterad information om säkerheten hos populära nya modeller. Under de senaste åren har testförfarandena och kraven för standardmonterade förarassistanssystem och passiv säkerhet skärpts.

ID.5 lanseras på den svenska marknaden senare i vår, men går redan nu att beställa. Taigo lanserades i början av året. Detaljerad information om de enskilda testerna finns tillgänglig på Euro NCAP:s hemsida.