Bild: Subaru

Tre trick som får däcken att hålla längre

Däck är så mycket mer än något runt och svart längst ner på bilen. De är din enda direkta kontakt med vägen. 

Rätt däck är en förutsättning för att din Subaru ska leverera en optimal körupplevelse. Som den enda direkta kontakten mellan bil och väg har däcken också en avgörande roll för säkerheten. Det gäller oavsett fordonstyp, användningsområde, årstider och körstilar.

Däremot är det mycket stor skillnad på olika däck. De må vara lika runda och svarta, men olika däck är olika bra på olika saker.

Det mest uppenbara och enkla exemplet är vinterdäck. Sådana har en gummiblandning som genererar säkert grepp redan vid minusgrader – på bekostnad av försämrad greppförmåga och slitstyrka i sommarväglag.

Detsamma gäller andra kvaliteter hos ett däck, som rullegenskaper och greppförmåga på olika underlag, bullernivåer och lastförmåga.

Optimerad för din Subaru

Att välja däck till en bil är en balansakt där tillverkaren väger varje egenskap hos bilen och däcket mot varandra för att de ska bli en perfekt matchning. Till varje Subaru finns därför ett antal omsorgsfullt utvalda och utprovade däck som bidrar till att din Subaru ska ge sitt bästa i alla situationer. Just därför är din Subaru-verkstad också specialist på vilka däck som är optimala till just din Subaru.

Med Solterra introducerades dessutom några egenskaper som är speciella för en elbil. De påverkar vilka däck som är optimala, Samtidigt ger de möjlighet att finslipa sin körning för att bilen och dess däck ska ge sitt absolut bästa.

Rätt däck för en elbil

Batterierna i en elbil tillför extra vikt. Det innebär att däcken till en elbil måste klara belastningar som tidigare mest förknippats med bilar i en storleksklass över den. Den omedelbara kraftutvecklingen hos en elmotor, med maximalt vridmoment tillgängligt, innebär att drivgreppet vid acceleration från stillastående behöver vara högre än för en motsvarande bil med förbränningsmotor. Utöver det kommer extra högt ställda krav på däck som rullar så lätt och tyst som möjligt. Detta för att maximera räckvidden och för att vägbuller hörs tydligare när ljud som är typiska för en bil med förbränningsmotor inte finns.

Alla dessa egenskaper har ingått i den kravlista Subaru ställt på sina leverantörer när däcken till Solterra har valts ut. Allt för att få ett däck som ger bästa möjliga köregenskaper, totalekonomi och högsta möjliga nivå på säkerhet.

Tre enkla däcktrick

I slutänden är det alltid föraren som har kontrollen! Det sätt vi kör vår bil har direkt effekt på hur den presterar, vilken dess totalekonomi blir samt inte minst hur säker den är.  Som Solterra-förare kan appen SUBARU Care hjälpa dig med tips att optimera din bilkörning. Men du kan skaffa dig ett försprång genom att redan från början ta till några enkla däcktrick som optimerar däckens livslängd och gör märkbar nytta för såväl prestanda som plånbok.

Rätt ringtryck förlänger färden!

Kontrollera och justera däcktrycket regelbundet. Korrekt ringtryck gör att däcket har optimalt grepp, rullar lättare och håller längre. Detta gäller oavsett motortyp och drivlina, men i en elbil påverkas energiförbrukningen mer av ökat rullmotstånd. Korrekt ringtryck kan spara många kW och kronor.

Sänk farten för att komma snabbare fram.

En elbil påverkas också mer av ökat luftmotstånd. Genom att hålla igen på gasen och istället fokusera på att hålla en jämn hastighet blir lägre elförbrukning en omedelbar belöning. På korta sträckor sparar en högre hastighet ändå obetydligt med tid. På långfärd innebär ökad räckvidd färre och kortare stopp för att ladda batterierna. På längre sikt innebär en lägre och jämnare hastighet också att däcken slits långsammare och håller längre.

Mer mil med motorbroms.

Solterra använder sig av bromskraftregenerering för att ladda batterierna varje gång du bromsar eller saktar in. Förutom att varje laddning räcker lite längre kan funktionen även utnyttjas aktivt för att öka däckens livslängd! Med lite framförhållning och genom att justera hur kraftig elmotorernas bromsverkan ska vara kan hastigheten anpassas efter trafikrytmen enbart med gaspedalen. Bromsverkan justeras med paddlarna bakom ratten. Rätt använt bidrar den till jämnare körning, som förstås sparar kW. Men färre inbromsningar och accelerationer innebär också minskat däckslitage och därmed att det där runda och svarta under bilen kan rulla ännu fler mil.